لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۰

قذافی: برای شکست شورشیان از جان خود نیز می‌گذرم


معمر قذافی
معمر قذافی
پس از آنکه شورای ملی انتقالی اعلام کرد که مهلت معمر قذافی برای پذیرش پیشنهاد این شورا مبنی بر ماندن وی در لیبی به شرط کناره‌گیری از قدرت پایان یافته، رهبر لیبی اعلام کرد که حاضر است برای شکست دادن شورشیان از جان خود نیز بگذرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، معمر قذافی در پیام صوتی که روز چهارشنبه از طریق رسانه‌های رسمی لیبی پخش شد، اعلام کرد که ترسی از شورشیان و نیروهای ناتو ندارد و افزود که او و همراهانش بهای مبارزه با شورشیان را با جان خود خواهند داد و حاضرند برای شکست دادن «دشمن» جان خود را فدا کنند.

رهبر لیبی همچنین خاطرنشان کرد که بدون حمایت ناتو شورشیان قادر به پیشروی نبودند و خطاب به شورشیان غرب لیبی گفت: «خائنین… انتخاب کنید؛ یا مرگ یا تسلیم.»

این اظهارات در حالی بیان شده است که پیش از آن مصطفی‌محمد عبدالجلیل، رئیس «شورای ملی انتقالی» اعلام کرده بود که شورشیان یک ماه پیش پیشنهاد داده بودند که تحت شرایط تعیین شده از سوی این شورا، معمر قذافی می‌تواند در خاک لیبی بماند، اما آقای قذافی به این خواسته تن نداده و مهلت این پیشنهاد به پایان رسیده است.

بر اساس پیشنهاد «شورای ملی انتقالی» در صورتی که آقای قذافی از تمامی مسئولیت‌ها کناره می‌گرفت و محل سکونتش را به مردم لیبی واگذار می‌کرد، می‌توانست تحت «نظارت شدید» در لیبی بماند.

با این‌حال رئیس «شورای ملی انتقالی» این بار تأکید کرد که این پیشنهاد یک ماه پیش داده شده بود و مدت اعتبار آن به پایان رسیده است.

به دنبال این سخنان، معمر قذافی نیز تأکید کرده است که از قدرت کناره‌گیری نخواهد کرد و به مبارزه ادامه خواهد داد.

این اظهارات در حالی بیان شده است که روز چهارشنبه، ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرد که تمامی کارکنان سفارت لیبی در لندن از بریتانیا اخراج می‌شوند و افزود تشکیلات مخالفان در بنغازی را به عنوان نماینده مردم لیبی به رسمیت می‌شناسد.

در حال حاضر آمریکا نیز که پیشتر شورای ملی انتقالی را به رسمیت شناخته بود می‌گوید در حال بررسی پیشنهاد این شورا مبنی بر بازگشایی سفارت لیبی، این‌بار با کارکنان منتخب شورای ملی انتقالی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در حال حاضر این شورا در تلاش است تا بریتانیا و ترکیه را راضی کند تا بخشی از اموال مسدود شده معمر قذافی را به معترضان بدهند.

بریتانیا اعلام کرده است که در حال حاضر طبق قطعنامه شورای امنیت، ۹۱ میلیون پوند درآمد ناشی از فروش نفت لیبی را به نفع معترضان مسدود کرده است.

شدت گرفتن حملات معترضان در غرب لیبی

در عین حال گزارش‌ها حاکی است که از روز چهارشنبه حملات شورشیان در منطقه مرزی نالوت، واقع در جنوب غرب طرابلس، شدت گرفته است.

یک مقام ارتش لیبی به خبرگزاری فرانسه گفته است که شورشیان از روز چهارشنبه حملات خود به شهر الغزایا، در نزدیکی مرز لیبی و تونس را آغاز کرده‌اند.

به گزارش این خبرگزاری ارتش لیبی کنترل شهر الغزایا را در دست دارد و از این منطقه، حملاتی را به شهر مرزی نالوت که محل استقرار شورشیان است ترتیب می‌دهد.

در چند روز گذشته نیروهای حکومتی بارها شهر نالوت را که ۲۳۰ کیومتر از طرابلس فاصله دارد، بمباران کرده‌اند.

منطقه کوهستانی نفوسه در غرب لیبی، که الغزایا و نالوت را نیز در بر می‌گیرد، چند وقت گذشته شاهد درگیری شدید شورشیان و نیروهای حکومتی بوده است.
XS
SM
MD
LG