لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۳

دفن زباله در نزدیکی نخستین تالاب بین‌المللی ایران


تالاب کمجان در ۱۲۰ کیلومتری شمال شرق شیراز واقع شده و نخستین تالاب بین‌المللی ایران به شمار می‌رود.
تالاب کمجان در ۱۲۰ کیلومتری شمال شرق شیراز واقع شده و نخستین تالاب بین‌المللی ایران به شمار می‌رود.
هنوز یک‌سال از احیای تالاب «کمجان» استان فارس با تلاش مردم محلی نگذشته است که این بار ساخت سایت دفن زباله در فاصله یک کیلومتری این تالاب، روند نابودی نخستین تالاب بین‌المللی ایران را سرعت بخشیده است.

سیروس زارع، از اعضای «تشکل مردم نهاد احیا کننده تالاب کمجان» روز چهارشنبه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، اعلام کرد که به تازگی شهرداری شهر ارسنجان، سایت دفن زباله‌ای را در فاصله یک کیلومتری تالاب کمجان ساخته است که به گفته وی اگر تالاب پر آب شود،‌ دقیقا در کنار سایت دفن زباله قرار می‌گیرد.

وی گفت: «مردم محلی بارها به این اقدام اعتراض کرده‌اند و جلوی آن را گرفته‌اند، اما باز ماشین‌های حمل زباله در ساعاتی از شب که کسی از مردم آن‌جا نیست تا جلوی آن‌ها را بگیرد اقدام به تخلیه زباله می‌‌کنند.»

به این ترتیب تالاب کمجان که کمتر از یکسال پیش بدون کمک هیچ نهاد دولتی و تنها با تلاش مردم محلی پس از سه دهه خشکی احیا شد، این‌ بار در معرض آلودگی قرار دارد.
تخلیه زباله در یک کیلومتری تالاب «کمجان» و در دامنه کوه «رحمت»

آقای زارع در این خصوص به ایلنا گفته است که با تجمع زباله در این سایت، امکان دارد شیرابه این زباله به آب تالاب کمجان نفوذ کرده و آن را آلوده کند و حیات جانوران بعضا منحصر به فرد این تالاب را به خطر بیاندازد.

وی ضمن اظهار این‌که در حال حاضر روزانه بین «سه تا چهار وانت بزرگ»، زباله شهر ارسنجان را در این سایت تخلیه می‌کنند، افزود که قرار است به زودی زباله‌های حوزه توابع مرودشت ارسنجان و سعادت شهر نیز به این سایت منتقل شوند.

سیروس زارع معتقد است که تالاب کمجان در حال حاضر در وضعیت تهدید آمیزی قرار دارد. وی با اظهار این‌که «هیچ‌کدام از نهاد‌های دولتی، از اداره کل محیط زیست استان فارس گرفته تا بخشداری‌های منطقه» برای حمایت از این تالاب وارد عرصه نشده‌اند، تأکید کرده است که مردم محلی تا آن‌جا که بتوانند از این تالاب حفاظت می‌کنند.

مردم منطقه پیشتر نیز در تلاش برای حفاظت از این تالاب و پر آب شدن آن، دو زهکش با طول ۴۰ کیلومتر را که در دهه ۶۰ در حاشیه تالاب احداث شده بود، مسدود کردند.

تالاب بین‌المللی کمجان در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شمال شرق شیراز و در شهرستان خرامه واقع شده است. این تالاب در نخستین کنوانسیون تالاب‌ها در رامسر به تأیید و ثبت رسید.

به گفته سازمان حفاظت از محیط زیست استان فارس، طی آمار‌های گذشته، وسعت این تالاب به ۱۰ تا ۲۰ هکتار می‌رسیده که حال این وسعت به پنج‌هزار هکتار رسیده است.

«سایت دفن زباله در منطقه ممنوعه قرار دارد»

سیروس زارعی روز چهار‌شنبه با اشاره به این‌که محل دفن زباله در دامنه کوه «رحمت» قرار دارد، توضیح داد که کوه رحمت که در ادامه کوه‌های منتهی به تخت جمشید قرار دارد، «یک منطقه ممنوعه است».

وی با ذکر این مطلب گفت: «سوال من این است که با توجه به اهمیت فرهنگی و تاریخی تخت جمشید، چرا سازمان میراث فرهنگی به احداث این سایت زباله، آن هم در چنین منطقه‌ای هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهد.»

پیش از این و در تاریخ ۲۴ شهریورماه، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس در خصوص این سایت دفن زباله که در ضلع شرقی تالاب کمجان قرار دارد، با اظهار این‌که در حال حاضر «انتخاب بین بد و بدتر» مطرح است، گفته بود: «مکان کنونی دفن زباله در این منطقه بسیار بهتر از مکان قبلی است که زباله‌های این شهر در آن‌جا انباشت و دفن می‌شد، زیرا در آن مکان آسیب‌های بسیار فراوان به محیط زیست وارد می‌شد.»

حسینعلی ابراهیمی کارنامی آن زمان افزوده بود: «مکان کنونی دفن زباله در حاشیه تالاب کمجان را هم صد در صد تأیید نمی‌کنیم و به دنبال راهکاری هستیم تا آسیب‌های ناشی از روان شدن شیرابه زباله یا وارد شدن زباله‌ها به محدوده تالاب کمجان را به حداقل برسانیم.»

وی به مردم اطمینان داده بود در صورتی‌که دفن زباله در این منطقه بخواهد صدمه‌ای به تالاب کمجان که در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شمال شرق شیراز واقع شده است و بزند، با آن «مقابله جدی» خواهد شد.

بر اساس آخرین گونه‌شناسی صورت گرفته در سال ۱۳۸۹، بیش از ۱۰۰ گونه پرنده آبزی، کنار آبزی، مهاجر، بومی و نیمه مهاجر در حوزه این تالاب شناسایی شده است و گونه‌های متنوعی از گیاهان تالابی و مردابی نیز در این تالاب به حیات خود ادامه می‌دهند.

همچنین سیروس زارع می‌گوید این تالاب اکنون محل زندگی گونه‌های منحصر به فردی نظیر «ماهی گورخری» است؛ گونه‌ای ماهی که مدت‌ها گمان آن می‌رفت که نسل آن منقرض شده است.

علاوه بر این در محیط اطراف این تالاب به گفته بومیان محلی حیواناتی نظیر آهو، گراز، کفتار و گونه‌هایی از گربه‌های وحشی بزرگ جثه و کوچک نیز به وفور مشاهده می‌شود.
XS
SM
MD
LG