لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۵

اعلام وضعیت اضطراری در یک شهر قزاقستان به دنبال اعتراض کارگران


ناآرامی در ژانا‌ اوزِن، قزاقستان- ۲۵ آذرماه
ناآرامی در ژانا‌ اوزِن، قزاقستان- ۲۵ آذرماه
به دنبال درگیری‌های روز جمعه میان کارکنان اعتصابی شرکت نفت و پلیس در شهر «ژانا اوزِن» قزاقستان و کشته شدن دستکم ۱۰ تن، رئیس جمهور قزاقستان در این شهر وضعیت اضطراری اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از وبسایت ریاست جمهوری قزاقستان، نورسلطان نظربایف، رئیس جمهور این کشور، روز شنبه اعلام کرد که به منظور «کسب اطمینان از امنیت عمومی، برقراری دوباره نظم و حمایت از حقوق و آزادی‌های شهروندان»، تا ۱۵ دی‌ماه، در شهر «ژانا اوزِن» وضعیت اضطراری برقرار می‌شود.

بر این اساس در تاریخ تعیین شده، دست زدن به اعتصاب و برگزاری هرگونه اعتراض عمومی ممنوع اعلام شده و رفت و آمد درون شهری و برون شهری نیز در این شهر با محدودیت همراه خواهد بود.

این محدودیت‌ها پس از آن اعمال شد که روز جمعه، درگیری میان مأموران امنیتی و کارگران اعتصاب کننده شرکت نفت «کازمونای‌گاز» در شهر غربی «ژانا اوزِن»، موجی از ناآرامی و خشونت را در این شهر به راه انداخت و برخی مناطق، از جمله تالار شهر به آتش کشیده شد.

در جریان این ناآرامی‌ها دستکم ۱۰ تن کشته‌ و ۷۵ تن زخمی شده‌اند. خبرگزاری اینترفکس نیز از بازداشت حدود ۷۰ تن خبر داده است.

پلیس کارگران اخراجی شرکت نفت «کازمونای‌گاز» را عامل این تشنج اعلام کرده، حال آن‌که معترضان و همچنین شبکه تلویزیونی متعلق به اپوزیسیون قزاقستان تأکید دارند که پلیس ضد شورش شلیک به سوی جمعیت را آغاز کرده است.

در حال حاضر به دستور دولت، نیروهای امنیتی تقویتی به «ژانا اوزِن» اعزام شده‌اند و وزیر کشور قزاقستان نیز روز شنبه وضعیت در این شهر را آرام اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هزاران تن از کارگران شرکت نفتی «کازمونای‌گاز» از ماه مه دست به اعتصاب زده و خواستار بهبود وضعیت کار خود و افزایش دستمزدشان شده‌اند.

این شرکت نفتی تعداد کارگران اعتصاب کننده را دو هزار و ۵۰۰ تن اعلام کرده، حال آن‌که نمایندگان این کارگران این رقم را تا ۱۶ هزار تن خوانده‌اند.

شرکت نفتی «کازمونای‌گاز»، در واکنش به اعتراض‌ها، اعتصاب کارگران را غیرقانونی اعلام و در این مدت «۹۸۹ کارگر» را اخراج کرده است.

قزاقستان دارای ذخایر عظیم انرژی است و از همین جهت در کانون توجه چین و همچنین غرب، که خواهان کاهش وابستگی‌اش به منابع روسیه است، قرار دارد.
XS
SM
MD
LG