لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۲

لغو سفر پادشاه اردن به ایران در پی مخالفت «نهادهای تصمیم‌گیر»


ملک عبدالله و اسفندیار رحیم مشایی در اردن
ملک عبدالله و اسفندیار رحیم مشایی در اردن
به دنبال انتقاد گسترده از سفر احتمالی پادشاه اردن به ایران، خبرگزاری فارس روز سه‌شنبه به نقل از یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از لغو این سفر به دلیل مخالفت‌های «نهادهای تصمیم‌گیر» خبر داد.

پیشتر در یک عقب‌نشینی از سوی دولت محمود احمدی‌نژاد، معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری، اعلام کرده بود که این سفر «قطعی» نیست و وزارت امور خارجه ایران نیز این خبر را «غیرموثق» خوانده بود.

حال خبرگزاری فارس به نقل از محمود احمدی بیغش، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، می‌گوید که سفر پادشاه اردن به دلیل «اعتراض‌های شدید مردمی و مخالفت نهادهای تصمیم‌گیر» لغو شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی روشن نکرده است که «اعتراض‌های شدید» مردم ایران به خبر سفر پادشاه اردن کجا و چه زمانی رخ داده است.

محمد جعفر بهداد، معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری، روز سه‌شنبه، ۲۴ اسفند، اعلام کرده بود که هیچ چیز درباره سفر پادشاه اردن به ایران، که در آذرماه به دعوت دفتر ریاست جمهوری صورت گرفت، «قطعی نیست».

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، نیز روز سه‌شنبه منبع خبر را «نامعتبر و ناموثق» خوانده و از خبرنگاران خواسته بود تا از انتشار اخبار تأیید نشده خودداری کنند.

این اظهارات پس از آن ابراز شد که روز گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس از احتمال سفر پادشاه اردن به ایران انتقاد کرده و علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تهدید کرد که «در صورت تحقق این امر مجلس واکنش نشان می‌دهد».

در حالی که ایران و اردن پس از انقلاب اسلامی مناسبات خوبی با یکدیگر نداشته‌اند، در آذرماه سال ۱۳۸۹(دسامبر ۲۰۱۰) اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد، با سفر به اردن، از سوی رئیس جمهوری ایران، ملک عبدالله را برای حضور در جشن جهانی نوروز به ایران دعوت کرد.

معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری این دعوت را مربوط به گذشته دانسته و افزود: «اگر قطعی شود اعلام خواهد شد و این که تا الان اعلام رسمی نشده یعنی تا این لحظه این سفر در برنامه نیست.»

علاوه بر این علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، نیز روز سه‌شنبه به خبرگزاری فارس گفت: «هر موقع سفری از سوی یک مسئول خارجی به تهران در پیش باشد،‌ آن‌ را رسما اعلام می‌کنیم. هیچ چیز را در خفا نگه نمی‌داریم و هیچ‌کس نیز نمی‌تواند مخفیانه به ایران بیاید و برود.»

در همین حال خبر احتمال سفر پادشاه اردن به ایران روز سه‌شنبه نیز بار دیگر انتقادهایی را در مجلس به دنبال داشت.

علاءالدین بروجردی خواستار آن شد که منتفی شدن سفر پادشاه اردن به تهران «به طور رسمی» اعلام شود.

وی همچنین افزود که «اگر خبر سفر پادشاه اردن به تهران صحت نداشته باشد» او خوشحال می‌شود، «اما باید گفت که دو ماه پیش سفری به اردن انجام شد و از پادشاه اردن برای سفر به تهران دعوت صورت گرفت».

پرویز سروری، نماینده مردم تهران، دعوت از «دیکتاتور اردن» برای سفر به ایران را «خطای استراتژیک و غیرقابل باور» دانست و افزود که در شرایطی که «ملت‌های مسلمان در خیابان‌های کشورهای منطقه به دست دیکتاتورها تیرباران می‌شوند» دعوت از ملک عبدالله برای سفر به تهران «به هیچ ‌وجه» درست نیست.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین هشدار داد که در صورت صحت داشتن این خبر «قطعا مردم انقلابی ایران در قبال این اقدام واکنش نشان خواهند داد».

همچنين حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، نماينده مردم اسلام‌آباد غرب، محمد دهقان، نماينده مردم طرقبه و چناران، و الياس نادران، نماينده مردم تهران، طی تذکری کتبی از محمود احمدی‌نژاد خواستند در مورد دعوت از برخی مقامات عرب منطقه به کشور شفاف‌سازی کند.

عوض حیدرپور، یک عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی مجلس، نیز با تأکید بر این که این سفر «قطعی» نشده به صورت گرفتن این دعوت از سوی اسفندیار رحیم مشایی اشاره کرد و گفت: «مطمئن هستیم آقای احمدی‌نژاد اجازه نخواهد داد که اشتباهات فردی در دولت دهم برخلاف منابع مردم فلسطین و اردن صورت بگیرد.»

نماینده مردم شهرضا افزود که در صورت سفر ملک ‌عبدالله به تهران «مجلس شورای اسلامی هرگز این خیانت را بر نخواهد تابید».

اردن در جنگ ایران و عراق از حامیان اصلی صدام حسین بود و در سال‌ ۲۰۰۴ نیز ملک عبدالله با مطرح ساختن «هلال شیعه» نسبت به گسترش نفوذ ایران هشدار داد؛ به گفته ملک عبدالله در این هلال شیعی که از لبنان آغاز شده و با گذر از سوریه و عراق به ایران می‌رسد، تهران «نقشی تعیین‌کننده» دارد.
XS
SM
MD
LG