لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۶

«دو سال اخیر جزو خشک‌ترین سال‌های ۴۳ سال گذشته بوده است»


رفسنجان
رفسنجان
رئیس مرکز ملی خشکسالی ایران با اظهار این در طول ۴۳ سال گذشته شش سال خیلی خشک و هفت سال خشک در ایران داشته‌ایم، اعلام کرد که دو سال اخیر جزو خشک‌ترین سال‌های این چهار دهه بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر عباس رنجبر روز سه‌شنبه با ارائه این آمار اظهار کرد که در ۹ ماهه زراعی اخیر (از ابتدای مهرماه ۸۹ تا آخر خرداد ۹۰)، «بیش از ۷۴ درصد مساحت ایران» تحت تأثیر پدیده خشکسالی بوده است که در این میان «پنج درصد» از مساحت کشور با خشکسالی بسیار شدید، «۱۰.۸ درصد» با خشکسالی ملایم و «۲۲.۶ درصد» با خشکسالی متوسط روبرو بوده است.

آقای رنجبر خاطرنشان کرد که در طی ۴۳ سال گذشته تنها ۲۴ سال میزان بارش نرمال بوده و شش سال نیز سال‌های پرآبی برای ایران بوده‌اند.

رئیس مرکز ملی خشکسالی پدیده خشکسالی را یک پدیده خزنده و تدریجی دانست و تأکید کرد که پدیده گرد و غبار و آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع از تبعات خشکسالی است.

در یکسال گذشته، استان‌های مختلف ایران بارها با پدیده گرد و غبار مواجه شده‌‌اند و حتی چندین بار شدت بالای گرد و غبار، برخی مناطق ایران را به تعطیلی کشانده است.

همچنین در سال گذشته در اثر خشکی شدید، مناطق جنگلی متعددی در جای جای ایران گرفتار حریق شده‌اند.

رئیس سازمان مدیریت بحران جمهوری اسلامی دی‌ماه سال گذشته اعلام کرده بود که آتش‌سوزی‌ در جنگل‌های ایران افزایش ۳۰۰ درصدی داشته است.

این‌بار نیز رئیس مرکز ملی خشکسالی ایران از شدت بالای خشکسالی در کشور خبر داد و افزود که با توجه به افزیش جمعیت و نیاز‌های کشاورزی و صنعتی، کشور در این مدت با مشکلاتی مواجه بوده است

این اظهارات در حالی بیان شده است که روز سه‌شنبه در عین حال نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز وضعیت کشاورزان و دامداران کشور در شرایط خشکسالی را بررسی کردند.

عباس رجایی، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در این جلسه اظهار کرد: «زلزله خاموش خشکسالی با شدت بالای هشت ریشتر برای کشور در راه است که اگر به آن توجهی نشود، اتفاق‌های بسیاری رخ می‌دهد.»

به گفته مرکز ملی خشکسالی ایران، بارش‌های پایزی امسال با تأخیر شروع خواهد شد و بارش‌های زیادی برای این فصل پیش‌بینی نمی‌شود.
XS
SM
MD
LG