لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۵

دادگاه انقلاب یک نفر را به اتهام ترور سعید علی‌محمدی محاکمه کرد


علی جمالی فشی از سوی دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران به ترور مسعود علی محمدی متهم شده است.
علی جمالی فشی از سوی دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران به ترور مسعود علی محمدی متهم شده است.
جلسه رسیدگی به پرونده فردی که از سوی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران به «ترور مسعود علی‌محمدی» متهم شده است روز سه شنبه در دادگاه انقلاب و در حضور خانواده آقای علی‌محمدی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، در این دادگاه که قاضی صلواتی ریاست آن را بر عهده داشت، متن کیفرخواست قرائت شد که به موجب آن، «علی جمالی فشی ۲۶ ساله» به ترور «دانشمند هسته‌ای جمهوری اسلامی»، همکاری با اسرائیل و موساد و در نتیجه محاربه و افساد فی‌الارض متهم شد.

بر اساس گزارش ایسنا، علی جمالی فشی در این جلسه گفته است که در جریان سفرهایی به ترکیه جذب سرویس اطلاعاتی اسرائیل شد و به گفته وی ابتدا تنها بحث «فروش اطلاعات» مطرح بود و صحبتی از ترور نشده بود.

وی گفته است که در جلسات مختلف مورد «شست‌ و‌ شوی مغزی» قرار گرفته است و در این جلسات، افکار وی را علیه نظام برانگیخته‌اند.

آقای جمالی فشی اظهار داشته که تا «سه روز» پیش از ترور، نام فردی که باید ترور می‌کرده را نمی‌دانسته، و افزوده است: «موساد هر لحظه به من این اطمینان را می‌داد که علی‌محمدی فردی است که برای بشریت مضر است و نباید زنده باشد زیرا جان همه انسان‌ها را تهدید می‌کند.»

در این جلسه محمد حسن یزدی صمدی، وکیل مدافع آقای جمالی فشی نیز دفاعیاتی را مطرح کرد که قاضی دادگاه هیچکدام از ایرادات را وارد ندانست.

آقای یزدی تأکید کرد: «غرض از صحبت‌های من عدم مجازات موکلم نیست، بلکه روشن شدن چگونگی مجازات وی است.»

مسعود علی محمدی، استاد فیزیک کوانتوم دانشگاه تهران، که از وی به عنوان «دانشمند هسته‌ای» و محقق ایران در پروژه سزامی یاد می‌شود، دی‌ماه سال گذشته در مقابل منزلش در تهران ترور شد.

علی جمالی فشی در این دادگاه مدعی شده که پس از آقای علی‌محمدی، قرار بوده «پنج نفر» دیگر را نیز ترور کند و افزوده است که آموزش‌هایی را در خصوص ترور «مجید شهریاری» نیز فرا گرفته بود.

در پایان این جلسه، قاضی صلواتی اعلام کرد که رأی دادگاه در مهلت قانونی صادر خواهد شد.

در دو سال گذشته چهار تن از افرادی که عموما در رشته فیزیک به کار و تحصیل اشتغال داشتند و برخی از آن‌ها با برنامه‌ اتمی ایران در ارتباط مستقیم بوده‌اند، ترور شده‌اند؛ مسعود علی‌محمدی، مجید شهریاری، فریدون عباسی دوانی و داریوش رضایی‌نژاد.

مجید شهریاری، استاد فیزیک و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و همچنین محقق جمهوری اسلامی ایران در پروژه سزامی، آذرماه سال گذشته بر اثر انفجار بمبی که به بدنه خودروی وی نصب شده بود، کشته شد.

همان روز فریدون عباسی دوانی، رییس فعلی سازمان انرژی اتمی ایران، نیز مورد سوء قصد قرار گرفت، اما جان سالم به در برد.

علاوه بر این، اول مردادماه سال جاری نیز داریوش رضایی‌نژاد، در تهران به ضرب گلوله به قتل رسید و بلافاصله در گزارش‌های چند خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران از وی به عنوان «دانشمند هسته‌ای» یاد شد.

خبرگزاری آسوشیتد پرس نیز پس از قتل داریوش رضایی نژاد، به نقل از یک مقام خارجی و یک بازرس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که آقای رضایی‌نژاد «در فعالیت‌های اتمی مشکوک ایران و تلاش برای ساخت تسلیحات اتمی دست داشته است.»

ایران در سه ترور اول، انگشت اتهام را به سمت غرب و اسرائیل نشانه رفته است، اما در مور ترور آقای رضایی‌نژاد وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی اخیرا تأکید کرد که وزارتخانه‌اش هنوز به این نتیجه نرسیده است که اسرائیل در ترور مزبور دست داشته است.
XS
SM
MD
LG