لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۷

ماریو مونتی مامور تشکیل دولت جدید ایتالیا شد


ماریو مونتی
ماریو مونتی
ماریو مونتی که از سوی رییس جمهور ایتالیا، به عنوان نخست وزیر جدید، مامور تشکیل دولت جدید این کشور شده است، روز دوشنبه مذاکرات خود را در این زمینه آغاز کرد.

به دنبال کناره‌گیری سیلویو برلوسکونی از سمت نخست وزیری، جورجیو ناپولیتانو، رییس جمهور ایتالیا،‌ روز یکشنبه مسوولیت معرفی وزرای دولت جدید ایتالیا را به ماریو مونتی، کمیسر سابق اتحادیه اروپا و اقتصاددان ایتالیایی واگذار کرد.

رییس جمهور ایتالیا از آقای مونتی خواسته است تا با تشکیل دولت جدید، اصلاحات اقتصادی را در ایتالیا به جریان انداخته و با احیا رشد اقتصادی این کشور، از میزان بدهی‌های ایتالیا بکاهد.

آقای مونتی ۶۸ ساله که در دهه ۹۰ میلادی سمت کمیسری اتحادیه اروپا را بر عهده داشت، روز دوشنبه با احزاب سیاسی مختلف در ایتالیا دیدار کرد.

وی در عین با تاکید بر «فوریت» معرفی وزرای جدید، اعلام کرد که مدتی زمان لازم دارد تا یک تیم مطمئن تشکیل دهد.

میزان بدهی‌های ایتالیا حدود ۲.۶ تریلیون دلار برآورد می‌شود و بر اساس ارزیابی ها، اگر سیاست‌گذاری‌های اقتصادی این کشور عضو ناحیه یورو تغییر نکند، میزان بدهی‌های عمومی ایتالیا در سال آینده به ۱۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی‌ آن خواهد رسید.

حال وظیفه ماریو مونتی است تا با کابینه جدید در جهت بازسازی اقتصاد آسیب‌دیده ایتالیا گام بردارد.

کابینه معرفی شده از سوی ماریو مونتی برای آغاز کار باید رأی اعتماد پارلمان ایتالیا را کسب کند.

احزاب سیاسی رقیب از زوایای مختلفی حمایت خود را از ماریو مونتی ابراز کرده‌اند.

در این میان حزب سیلیو برلوسکونی، حزب «مردم آزادی»، که بیشترین کرسی های پارلمان ایتالیا را در اختیار دارد اعلام کرده است که دولت جدید تا زمانی که در درمان اقتصاد آسیب‌دیده ایتالیا و احیای آن کارآیی داشته باشد، به حیات خود ادامه خواهد داد.

سیلویو برلوسکونی، شامگاه شنبه، ۲۱ آبان‌ماه پس از ۱۷ سال حضور در صحنه سیاسی ایتالیا از سمت خود استعفا کرد.

وی پیش از این گفته بود پس از تصویب طرح ریاضت اقتصادی از سوی پارلمان ایتالیا از مقام خود کناره‌گیری می‌کند.

این طرح روز ۲۰ آبان‌ماه به تصویب پارلمان ایتالیا رسید.

طرح ریاضت اقتصادی برنامه‌ای است که اتحادیه اروپا آن را برای حصول اطمینان از توان اقتصادی دولت ایتالیا در بازپرداخت وام‌های کلان دریافتی‌اش ضروری دانسته است.
XS
SM
MD
LG