لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۶

مسعود شفیعی، وکیل سه شهروند آمریکایی ممنوع الخروج شد


مسعود شفیعی، وکیل پرونده جاش فتال، شین باوئر و سارا شورد
مسعود شفیعی، وکیل پرونده جاش فتال، شین باوئر و سارا شورد
گزارش‌ها حاکی است که مسعود شفیعی، وکیل سه آمریکایی، روز یکشنبه و زمانی که برای خروج از کشور عازم فرودگاه شده بود، از سفر خود منع شده و ماموران پاسپورت وی را با حکم قوه قضاییه ضبط کرده‌اند.

یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفته است که ساعت شش صبح روز یکشنبه، پس از آن‌که مهر اجازه خروج در پاسپورت مسعود شفیعی زده شد و وی آماده سوار شدن به هواپیما برای سفر به ایالات متحده آمریکا بود، پاسپورت او با حکم قوه قضاییه ضبط شده است.

این منبع آگاه تاکید کرد که دلیل ممانعت از سفر آقای شفیعی اعلام نشده است.

پنجم مهرماه نیز ماموران امنیتی با حکم بازداشت مسعود شفیعی، وارد منزل او شده بودند و پس از چند ساعت بازرسی خانه، دفتر کار وی و مصادره چند ساعته پاسپورت، مدارک و کامپیوتر آقای شفیعی، او را به زندان اوین منتقل کرده بودند.

آقای شفیعی که در دو سال گذشته وکالت پرونده جاش فتال، شین بائر و سارا شورد را بر عهده داشت، در خصوص بازجویی‌اش به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته بود: «بیشتر صحبت‌ها حول محور پرونده‌‌‌های دو آمریکایی بود... اگر جوان‌های آمریکایی هر کاری می‌کنند، هر حرفی می‌زنند، به من چه ارتباطی دارد؟ من معتقد بودم که آن‌ها بی‌گناه هستند و کارم را انجام داده‌ام.»

چهارم مهرماه جاش فتال و شین ‌بائر که سی‌ام شهریور ماه با سپردن وثیقه یک میلیون دلاری از زندان اوین آزاد شدند، در کنفرانس مطبوعاتی خود در نیویورک ضمن تقدیر از تلاش‌های مسعود شفیعی، بر بی‌گناهی خود تأکید کردند و گفتند که در واقع به دلیل آمریکایی بودن به «گروگان» گرفته شده بودند.

آن‌ها همچنین ضمن اظهار این‌که گوشه‌ای از «خشونت و بی‌رحمی رژیم ایران» را چشیده‌اند، افزودند که در مدت بازداشت، بارها صدای فریاد زندانیانی را که مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند، شنیده‌اند.

مسعود شفیعی در گفت‌و‌گوی خود با کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در خصوص بازداشت چند ساعته‌اش، از امکان ممنوع‌الخروج شدن اش ابراز نگرانی کرده و گفته بود: «من یکشنبه آینده عازم سفر برای دیدن دخترم هستم و می‌خواهم سر قبر خواهرم بروم که مدتی پیش فوت کرد...حالا نگرانم که نکند ممنوع الخروج شده باشم که به نظر می‌رسد شده‌ام. صبح امروز به اوین مراجعه کردم تا در این مورد پرس‌و‌جو کنم تا اگر ممنوع الخروج هستم حداقل بروم پول بلیط پروازم را پس بگیرم که اجازه ورود ندادند و گفتند خبرت می‌کنیم.»
XS
SM
MD
LG