لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۹

مهمان‌پرست: هلند به مامن قاچاقچیان و تروریست‌ها تبدیل خواهد شد


رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه شنبه با انتقاد از اعتراض هلند به اعدام زهرا بهرامی که اخیرا به اتهام «قاچاق مواد مخدر» در ایران اعدام شد، گفت که این‌گونه رفتار، کشور هلند را به مامن قاچاقچیان و تروریست‌ها تبدیل خواهد کرد.

رامین مهمان‌پرست در این زمینه، اظهارات مقامات هلند را «غیر مسئولانه» خواند و گفت: «مسیر کشورهای غربی مسیر بن بستی است و اگر ایده‌های این کشورها در منطقه خودشان محقق شود، کشوری مثل هلند در آینده به کشوری مملو از قاچاقچیان، جنایتکاران و خیانتکاران تبدیل می‌شود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن انتقاد از اعتراض‌های هلند نسبت به اعدام خانم بهرامی این کشور را به حمایت از «گروهک تروریستی منافقین» متهم کرد و گفت: «نمونه دیگری در حمایت این کشور از گروه تروریستی مشاهده می‌کنیم، کسانی که پرونده ۱۲ هزار ترور در سابقه‌شان است. رفتار این کشورها آن‌ها را به مأمن قاچاقچیان و تروریست ها تبدیل خواهد کرد.»

زهرا بهرامی به دنبال اعتراض‌های روز عاشورای سال ۱۳۸۸ به اتهام های امنیتی در ایران بازداشت و نهم بهمن ماه امسال به جرم «نگهداری و فروش مواد مخدر» اعدام شد.

به دنبال اعدام خانم بهرامی،که تبعه هلند بود، این کشور در اعتراض به این اقدام، تمامی تماس‌های رسمی خود با جمهوری اسلامی ایران را به حالت تعلیق درآورد.

آقای مهمان‌پرست در واکنش به اعتراض‌های هلند گفت: جای تأسف دارد که کشورهای «مدعی دفاع از حقوق بشر» از پرونده‌هایی حمایت می‌کنند که «موضوع آن یا جنایت است،‌یا خیانت یا قاچاق مواد مخدر».

وی همچنین پرسید آیا کشوری که «با مواد مخدر مبارزه می‌کند متمدن است یا کشوری که از پرونده غیرقابل دفاع مواد مخدر، آن هم از سوی فردی که پیش از بازداشت در ایران در کشور هلند نیز به همین اتهام دستگیر شده است، ‌پرونده حقوق بشری ایجاد کرده است؟»

بر اساس گزارشی که به تازگی از تلویزیون هلند پخش شد، خانم بهرامی در سال ۲۰۰۳ در این کشور پرونده‌ای در زمینه قاچاق مواد مخدر داشته است. با این حال به گفته دخترش وی در جلسه رسیدگی به اتهاماتش در تهران موضوع نگهداری و فروش مواد مخدر را رد کرده است.

مقام های ایرانی در حالی از اتهام «قاچاق مواد مخدر» برای خانم بهرامی سخن گفته اند که با وی مانند اعدام شدگان سیاسی رفتار کرده و جسد وی را تحویل خانواده اش نداده اند.

واکنش ایران به انتقاد دولت مصر از اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین در واکنش به انتقاد وزارت خارجه مصر از اظهارات آیت‌ ‌الله خامنه‌ای در مورد مرتبط بودن ناآرامی‌های مصر با انقلاب اسلامی، گفت «کسی که نزد مردم مصر اعتباری ندارد، حرفش برای ایران نیز معتبر نیست.»

وی گفت: «حرکت بزرگی در مصر اتفاق می‌افتد که این حرکت اولین اقدامش زیر سوال بردن اعتبار و صلاحیت افرادی است که تصدی حکومت را به دست داشتند ...بنابراین کسی که از نظر مردم مصر اعتباری ندارد حتما حرفش برای ملت ما هم اعتبار نخواهد داشت.»

این اظهارات در واکنش به سخنان احمد ابوالغیط، وزیر خارجه مصر بیان شده است. آقای ابوالغیط در تاریخ ۱۶ بهمن اظهارات آیت‌الله علی خامنه‌ای در مورد «ریشه‌های» اسلامی حوادث اخیر مصر را «خصمانه و نفرت‌انگیز» خواند.

یک روز پیش از آن، رهبر جمهوری اسلامی اعتراض‌های اخیر در مصر و دیگر کشورهای عربی را «بازتاب پیام انقلاب اسلامی در ایران» و نیز «حدوث بیداری اسلامی» ارزیابی کرد.

رامین مهمانپرست در حالی انتقاد‌های دولت مصر به این اظهارات را بی‌اعتبار خوانده است که پیشتر، اخوان المسلمین نیز در واکنش به اظهارات آقای خامنه‌ای، گفته بود که انقلاب مصر، انقلاب اسلامی نیست و متعلق به همه مردم مصر است.

گروه اخوان المسلمین همچنین روز ۱۸ بهمن‌ماه، یک روز پیش از واکنش آقای مهمانپرست، بار دیگر تأکید کرد که حرکت مردم مصر، حرکت انقلاب اسلامی نیست.

کمال الهلباوی، یک عضو ارشد اخوان و سخنگوی پیشین این گروه در گفت‌و‌گو با تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی در این زمینه گفت: «این یک انقلاب اسلامی نیست چون اخوان المسلمین رهبری این تظاهرات را برعهده ندارد و شعار این انقلاب، اسلامی نیست.»

آقای مهمانپرست و سایر مقامات جمهوری اسلامی تا کنون به اظهارات اخوان‌المسلمین واکنش نشان نداده‌اند.

«عدم مذاکره در مورد فعالیت‌های هسته‌ای»

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین تأکید کرد «فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای» جزو حقوق ملت ایران است و جمهوری اسلامی با هیچ کشوری در این زمینه وارد مذاکره نخواهد شد.

وی در ادامه افزود که ایران آمادگی دارد تا در مورد «بحث‌های کلی فعالیت‌های هسته‌ای در جهان» با ۵+۱ مذاکره کند.

آقای مهمانپرست همچنین گفت جمهوری اسلامی همچنان آماده است در چهارچوب بیانیه تهران به مبادله سوخت بپردازد و افزود که ایران همچنان فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهد و برای تأمین نیازهایش زمان را از دست نخواهد داد.

جمهوری اسلامی در اردیبهشت ماه سال جاری توافقنامه‌ای را با ترکیه و برزیل به امضاء رساند که به «بیانیه تهران» مشهور است.

ایران بر اساس این بیانیه به گروه وین پیشنهاد داده بود که حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم با غلظت پایین خود را در مقابل دریافت سوخت لازم برای رآکتور هسته‌ای تهران به ترکیه منتقل کند.

این بیانیه مورد قبول گروه وین واقع نشد و پس از آن شورای امنیت چهارمین قطعنامه تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران را به اجراء در آورد.

«در رابطه با سودان، موضع ما حمایت از حفظ تمامیت ارضی است»

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در واکنش به استقلال سودان جنوبی گفت: «موضع اصولی کشور ما در رابطه با سودان حمایت از وحدت ملی در سایر کشورها و حفظ یکپارچگی تمامی ارضی کشورهاست.»

شرکت کنندگان در رفراندوم سراسری در سودان جنوبی روز دوشنبه با رای قاطع به جدايی از سودان رای دادند که این تصمیم مورد قبول عمرالبشير، رئیس جمهور سودان نیز واقع شده است.

با این‌حال آقای مهمان‌پرست تأکید کرد: «این‌که کشوری به دو کشور تقسیم شود جزو سیاست‌های کشور ما نیست و ما تلاش می‌کنیم یکپارچگی کشورها مورد حمایت قرار بگیرد.»
XS
SM
MD
LG