لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۵

مشاور موسوی: دیکتاتوری فراعنه ایران از بن علی و مبارک مخوف‌تر است


اردشیر امیر ارجمند، مشاور حقوقی میرحسین موسوی
اردشیر امیر ارجمند، مشاور حقوقی میرحسین موسوی
مشاور حقوقی میرحسین موسوی ضمن آن‌که «دیکتاتوری فراعنه ایران» را از «دیکتاتوری بن علی و مبارک مخوف‌تر» دانست خواستار موافقت مقامات جمهوری اسلامی با برگزاری راهپیمایی «مسالمت‌آمیز» مردم ایران در روز ۲۲ بهمن شد.

اردشیر امیر ارجمند، روز دوشنبه، در گفت‌و‌گو با وب‌سایت خبری کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، با اشاره به این‌که مردم ایران در «تظاهرات میلیونی ۲۵ خرداد» بلوغ سیاسی خود برای «اصلاحات مسالمت‌آمیز» را نشان داده‌اند ‌افزود که اگر مسئولان جمهوری اسلامی مخالف دیکتاتوری هستند در روز ۲۲ بهمن به مردم ایران و جنبش سبز اجازه «تظاهرات مسالمت‌آمیز» بدهند «تا معلوم شود آیا وضعیت آن‌ها در ایران بهتر از مبارک و بن علی در مصر و تونس است یا خیر».

آقای ارجمند در ادامه گفت: «دیکتاتوری فراعنه ایران و لشکریان امنیتی و نظامی آن‌ها قطعا از دیکتاتوری بن علی و مبارک مخوف‌تر و غیراخلاقی‌تر است، زیرا این دو حداقل برای استیلای دیکتاتوری خود از دین استفاده ابزاری نکرده‌اند.»

این استاد حقوق دانشگاه‌های تهران در ادامه از «خودکامگان تهران» خواست تا «از خود هوش و شعور بیشتری نشان داده» و رأی مردم را بپذیرند.

پیشتر میرحسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت ایران، نیز ضمن ادای احترام به مردم تونس و مصر، نقطه آغاز این اعتراض‌ها را تظاهرات میلیونی مردم تهران در اعتراض به نتیجه انتخابات دانست.

آقای موسوی با اشاره به شباهت‌های حکومت ایران و مصر اعلام کرد که در هر دو کشور، نظام حاکم در آستانه اعتراض‌های ضد حکومتی، تمامی وسائل ارتباطی و خبررسانی را مورد حمله قرار داده و معترضین را روانه زندان‌ها می‌کنند.

مشاور حقوقی آقای موسوی روز سه‌شنبه همچنین تأکید کرد که مسئولان جمهوری اسلامی که اکنون حامی اعتراضات مردم مصر و تونس هستند، «مدت‌ها به دنبال ارتقای سطح مناسبات خود با مبارک و بن علی بودند و توفیق چندانی نداشتند».

از جمله حمید بقایی، معاون محمود احمدی‌نژاد و نماینده ویژه وی در امور آسیا، در تاریخ ۱۴ مهرماه، به دنبال امضای موافقت‌نامه از سرگیری پروازهای مستقیم میان قاهره و تهران در ۱۱ مهرماه و زمانی که با یک هواپیمای خصوصی مصری به تهران بازگشت، امضای این موافقت‌نامه را یکی از ارزشمندترین توافق‌ها و «فتح بابی برای ارتقای همکاری‌های دو کشور» دانست.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی، نیز بارها خواستاری برقراری رابطه میان تهران و قاهره شده است.

وی در تاریخ ۲۴ اردیبهشت سال ۸۶ با اظهار این که «چند سالی است» که جمهوری اسلامی «منتظر اعلام آمادگی دولت مصر» است، گفته بود: «با صراحت اعلام می‌کنم که امروز ما به طور قاطع به دنبال تجدید رابطه با مصر هستیم و اگر دولت مصر اعلام آمادگی کند، تا پایان وقت اداری امروز سفارت ایران را در مصر بر پا خواهیم کرد.»

مشاور حقوقی میرحسین موسوی در ادامه افزوده است که مقامات جمهوری اسلامی «مزورانه و مانند دزدی که خود فریاد «آی دزد، آی دزد» سر می‌دهد، سرکوب مردم مصر و تونس را محکوم می‌کنند. در حالی که دیکتاتوری،‌ سرکوب و قتل و جنایت است، چه در قاهره، چه در تهران.»

مسئولان جمهوری اسلامی در چند روز اخیر بارها حمایت خود از «قیام مردم مصر» را اعلام کرده و از دولت حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر، خواسته‌اند تا از به کار بردن خشونت علیه تظاهرکنندگان پرهیز کند.

در آخرین واکنش‌ها، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، تظاهرات مردم مصر را «حرکتی عدالت‌خواهانه» دانست.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای حمایت خود از تظاهرات مردم مصر را اعلام کرده، افزودند که «در انتظار نتیجه این قیام مقدس هستند».
XS
SM
MD
LG