لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۴

ادامه انتقاد از دولت احمدی‌نژاد به دنبال حادثه پالایشگاه آبادان


مجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی
به دنبال تداوم واکنش تعدادی از نمایندگان مجلس به حادثه روز گذشته آبادان و انتقاد آن‌ها از دولت در این زمینه، رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار پیگیری این مسئله از سوی وزارت نفت و کمیسیون انرژی مجلس شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، عبدالله کعبی، نماینده آبادان، روز چهارشنبه در خصوص حادثه آبادان گفت: «این حادثه به خاطر درخواست بی‌مورد دولت برای افتتاح این پالایشگاه در سوم خرداد اتفاق افتاد و خسارات زیادی را به پالایشگاه وارد نموده و موجب کشته شدن چند تن از کارگران این پالایشگاه شد.»

روز سه‌شنبه، در حالی که محمود احمدی‌نژاد و هیئت همراهش به منظور افتتاح طرح بنزین‌سازی در پالایشگاه آبادان حاضر بودند نشت گاز در فاز سه این پالایشگاه منجر به وقوع انفجار، آتش‌سوزی و کشته و مجروح شدن بیش از ۲۵ تن شد.

آقای کعبی روز چهارشنبه با اشاره به این که این پالایشگاه برای افتتاح در روز سوم خرداد آماده نبود، گفت: «آزمایش هفته گذشته این پالایشگاه هشداری به مسئولان بوده و به خوبی به آن‌ها ثابت کرده بود که این پالایشگاه ظرفیت افتتاح شدن را ندارد، اما مسئولان وزارت نفت در غیاب کسی که مسئولیت اداره وزارت نفت را بر عهده داشته باشد، افتتاح این فاز از پالایشگاه آبادان را در برنامه بازدید رئیس جمهوری قرار دادند.»

روز گذشته نیز تعدادی از نمایندگان مجلس از آماده نبودن این پالایشگاه برای افتتاح سخن به میان آورده و گفته بودند که افتتاح زودهنگام این پالایشگاه منجر به بروز مشکل و انفجار شده است.

آقای کعبی با تأکید بر این که در حادثه روز گذشته «عده‌ای دقت را فدای سرعت کردند»، افزود که «سوء تدبیر مدیریتی» موجب وقوع این حادثه شد و جشن خودکفایی واردات بنزین را به مراسم عزاداری تبدیل کرد.

سید‌علی موسوی جرف، دیگر نماینده آبادان، نیز روز چهارشنبه در مجلس اظهار کرد: «این پروژه در آزمایش اولیه با مشکل مواجه شده بود و شواهد و قرائن حکایت از احتمال بروز نقص فنی مجدد داشت و این موضوع به اطلاع مسئولین هم رسیده بود.»

وی اصرار مدیران وزارت نفت و پالایشگاه آبادان به افتتاح این پالایشگاه در تاریخ سوم خرداد را دلیل بروز این حادثه دانست و تأکید کرد که در این زمینه با مدیران پالایشگاه وزارت نفت باید برخورد شود.

رئیس کمیسیون انرژی: وزارت نفت نسبت به استانداردهای ایمنی بی‌تفاوت است

حمیدرضا کاتوزیان، رئیس کمیسیون انرژی، نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که تیمی برای بازدید و تهیه گزارش از حادثه پالایشگاه، روز دوشنبه عازم آبادان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد که کمیسیون قصد دارد در این خصوص گزارشی را در مورد تخلفات انجام گرفته که منجر به وقوع این انفجار شده، تهیه کند.

حمیدرضا کاتوزیان روز گذشته نیز تصریح کرده بود که علت انفجار در پالایشگاه «عدم آمادگی» آن بوده و این حادثه از قبل «قابل پیش‌بینی» بود.

نماینده تهران همچنین افزود: «برآورد ما این است که وزارت نفت در انتقال و فرآورش نسبت به پارامترهای ایمنی و استانداردهای این صنعت بی‌تفاوت است. نتیجه این بی‌تفاوتی بروز اتفاقات متعددی است که تاکنون ۱۰ الی ۱۵ مورد اتفاق افتاده و ده‌ها تن کشته شده‌اند.»

نماینده ارومیه: چرا اداره کل ایمنی پالایشگاه اقدام نکرد؟

نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه، نیز روز چهارشنبه در خصوص حادثه آبادان گفت: «در محیط‌های پالایشگاه‌ها و وزارت نفت، اداره طویل و عریضی به نام اداره کل ایمنی هست، چرا این اداره دیروز اقدام نکرد و جان چندین نفر را به خطر انداختند؟»

نایب رئیس فراکسیون کارگران افزود: «آیا کارگران ما جان‌شان عزیز نیست؟ ما به عنوان اعضای فراکسیون کارگری تا آخرین لحظه این موضوع را پیگیری می‌کنیم.»

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز در واکنش به این تذکر، انفجار در پالایشگاه آبادان را مسئله مهمی دانست و افزود که این حادثه باید هم از سوی وزارت نفت و هم از سوی کمیسیون انرژی پیگیری شود.

هدف از طرح توسعه پالایشگاه نفت آبادان، تولید بنزین سوپر و برخی دیگر از فرآورده‌های نفتی است و به نوشته مهر پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی کامل این پروژه نفتی، روزانه «۴.۵ میلیون لیتر بنزین» به ظرفیت تولید این فراورده‌ها در ایران افزوده شود.
XS
SM
MD
LG