لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۸

سقوط موشک کره شمالی دو دقیقه پس از پرتاب


تلویزیون دولتی کره شمالی رسما اعلام کرد که پرتاب موشک «ماهواره بر» از سوی این کشور به فضا ناموفق بوده است. علیرغم شکست این پروژه، انتقادهای جهانی به این اقدام کره شمالی همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری‌ها مجری تلویزیون دولتی کره‌ شمالی روز جمعه، ۲۵ فروردین، گفت: «جمهوری دموکراتیک خلق کره ساعت هفت و سی و هشت دقیقه‌ روز جمعه، اولین ماهواره‌ کاربری کوانگ میونگ‌سونگ را از سکوی پرتاب در استان چولسان پرتاب کرد. این ماهواره در رسیدن به مدار از قبل تعیین شده شکست خورد. دانشمندان، تکنیسین‌ها و کارشناسان در جست‌وجوی علت این ناکامی هستند.»

ساعاتی پس از ناکامی کره‌ شمالی در پرتاب موشک به فضا، کشورهای مختلف این اقدام را محکوم کردند و واکنش‌ها به این اقدام کره شمالی همچنان ادامه دارد. اتحادیه اروپا، آمریکا و شماری از کشورهای منطقه آن را محکوم کرده‌اند.

اگرچه کره شمالی تأکید دارد که موشک سقوط کرده در دریا «ماهواره بر» بوده است، ایالات متحده می‌گوید این موشک برای آزمایش موشک‌ بالیستیک به فضا پرتاب شده بود.

کاخ سفید اعلام کرده است کره‌ شمالی، حتی با وجود ناکامی در پرتاب این موشک، همچنان خطری برای امنیت منطقه به شمار می‌رود و تأکید کرده است که پیونگ یانگ با این اقدام قطعنامه‌های شورای امنیت در خصوص ممنوعیت کره شمالی برای توسعه و ساخت فناوری‌های مربوط به موشک دوربرد را نقض کرده است.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید گفته است در حالی که مردم کره شمالی گرسنگی می‌کشند، پیونگ یانگ خود را هرچه بیشتر منزوی می‌کند و منابع مالی خود را با خرید سلاح و تبلیغات به هدر می‌دهد.

وزارت خارجه بریتانیا نیز ضمن ابراز ابراز نگرانی شدید از این اقدام کره شمالی، آن را نقض مسلم قطعنامه‌های شورای امنیت دانست و خواستار واکنش جهانی در این زمینه شد.

دولت کره جنوبی نیز پس از پرتاب موشک از سوی کره شمالی، جلسه اضطراری تشکیل داد و اعلام کرد که سئول اقدامات پیونگ یانگ را از نزدیک تحت نظر دارد.

سازمان ملل این اقدام کره شمالی را «اسفناک» خوانده و در عین حال شورای امنیت نیز تصمیم دارد امروز، ۲۵ فروردین‌ماه در این زمینه تشکیل جلسه اضطراری بدهد.

برنامه موشکی کره شمالی مدت‌هاست که باعث نگرانی کره جنوبی و هم پیمانان این کشور شده است. دوستان کره شمالی مانند چین و روسیه هم به برنامه موشکی کره شمالی انتقاد دارند و ازاین کشورخواسته‌اند برنامه‌های دست یابی به موشک‌های قاره پیما را دنبال نکند.

کره‌شمالی، پیشتر در مقابل انتقاد‌ها به پرتاب این موشک دوربرد، اعلام کرده بود که این موشک برای قرار دادن یک ماهواره هواشناسی در مدار زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربرد نظامی نخواهد داشت.

پرتاب و سقوط موشک دوربرد کره شمالی در آستانه صد سالگی کیم‌ ایل سونگ، بنیانگذار کره شمالی صورت گرفته است.
XS
SM
MD
LG