لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۱

دبیر کل ناتو: به هیچ ‌وجه قصد مداخله در سوریه را نداریم


آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی
آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی
دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی، ‌ناتو، روز دوشنبه امکان ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه را رد کرد و گفت ناتو «به هیچ‌ وجه» در نظر ندارد در امور این کشور دخالت کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آندرس فوگ راسموسن روز دوشنبه مداخله در امور سوریه را رد و اعلام کرد که شرایط در سوریه با آنچه در لیبی در جریان بود متفاوت است.

این اظهارات در حالی بیان شده‌اند که پیشتر فعالان سوری از جامعه بین‌المللی خواسته بودند تا ایجا منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه را به اجرا در بیاورند.

در عین حال بشار اسد نیز در گفت‌و‌گو با روزنامه «دیلی تلگراف» به غرب هشدار داده بود که در صورت هرگونه دخالت خارجی در سوریه، خاورمیانه به آتش کشیده خواهد شد.

آندرس فوگ راسموسن روز دوشنبه در طرابلس با رد امکان دخالت در امور سوریه، توضیح داد که مداخله نظامی در لیبی با تصویب شورای امنیت و با حمایت کشورهای منطقه صورت گرفت.

سوریه از حمایت چین و روسیه، دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد برخوردار است.

این دو عضو شورای امنیت پیشتر پیش‌نویس قطعنامه تحریمی علیه حکومت بشار اسد را وتو کردند.

بشار اسد روز یکشنبه در گفت‌و‌گو با یک شبکه روسیه، از مسکو به دلیل حمایتش از سوریه و خودداری این کشور از قبول قطعنامه شورای امنیت علیه دمشق تشکر کرد.

روسيه، چين، هند، آفريقای جنوبی و برزيل که با صدور قطعنامه تحريمی عليه سوريه مخالفند، می‌گویند که قطعنامه شورای امنيت عليه حکومت معمر قذافی مورد سوء استفاده ناتو قرار گرفت و اکنون اين نگرانی وجود دارد اين قطعنامه عليه حکومت بشار اسد زمينه مداخله نظامی در سوريه را فراهم کند.

حدود هفت ماه است که ناآرامی‌ها در سوریه جریان دارد و به گفته سازمان ملل در این مدت بیش از سه هزار تن جان باخته‌اند. به گزارش خبرگزاری‌ها در چهار روز گذشته حدود صد تن، از جمله ۳۰ نیروی نظامی کشته شده‌اند.

این ناآرامی‌ها در حالی ادامه دارد که قرار بر این است روز دوشنبه، نخستین جلسه کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه برگزار شود.

این کمیته که حدود یک ماه پیش به دستور بشار اسد تشکیل شده، موظف است ظرف چهار ماه پیش‌نویس قانون اساسی جدید سوریه را آماده کند.

اتحادیه عرب: حکومت سوریه به خشونت‌ها فورا پایان دهد

ناآرامی‌ها در حالی در سوریه ادامه دارد که اتحادیه عرب خواستار آن شده است که حکومت سوریه با خالی کردن خیابان‌ها از نیروهای نظامی، فورا به خشونت‌ها در این کشور پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اتحادیه عرب شامگاه روز یکشنبه نقشه راهی را به حکومت سوریه پیشنهاد داده و درخواست کرد تا تمامی تانک‌ها و وسائط نقلیه نظامی از سطح خیابان‌های سوریه جمع‌آوری شده و خشونت‌ها فورا به پایان برسند.

این اتحادیه روز دوشنبه اعلام کرد که همچنان در انتظار پاسخی از سوی دمشق است.

وزرای خارجه ۲۲ کشور عضو اتحادیه عرب، از جمله وزیر خارجه سوریه، شامگاه یکشنبه در دوحه، پایتخت قطر در جلسه‌ای پیرامون ناآرامی‌های سوریه به گفت‌و‌گو نشستند.

این نشست پس از آن انجام شد که برخی از فعالان سوری برای تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب، اعضای این اتحادیه را تحت فشار قرار دادند.

وزیر خارجه قطر پس از این نشست اعلام کرد که تداوم خشونت‌ها در سوریه می‌تواند به مداخله بین‌المللی بیانجامد و افزود که با وجود ناآرامی‌های سوریه، «تمامی ناحیه در معرض خطر طوفانی عظیم قرار دارد».

اتحادیه عرب روز یکشنبه همچنین پیشنهاد کرد که مقامات سوری با اعضای اپوزیسیون سوریه در قاهره،‌ پایتخت مصر، دیدار و گفت‌و‌گو داشته باشند.

این درخواست در حالی مطرح شده است که بشار اسد روز یکشنبه در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی سوریه، گفت: «ما با تمام قدرت‌های سیاسی (در سوریه)، اعم از قدرت‌هایی که پیش از بحران وجود داشتند و آن‌هایی که در جریان ناآرامی‌ها به وجود آمده‌اند، همکاری می‌کنیم.»

وی با این‌حال در مصاحبه‌ای دیگر با روزنامه «دیلی تلگراف»، در خصوص شورای ملی سوریه که عمده‌ترین مخالفان بشار اسد را تشکیل می‌هد، گفت: «من زمانم را با حرف زدن راجع به آنها تلف نمی‌کنم... من آنها را به رسمیت نمی‌شناسم. بهتر است تحقیق شود که آیا آنها واقعا نماینده مردم سوریه هستند یا خیر.»
XS
SM
MD
LG