لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۸

کشته و مفقود شدن حدود ۶۰۰ تن در اثر طوفان در فیلیپین


وقوع سیل و طوفان گرمسیری شدیدی در جنوب فیلیپین، تا این لحظه حدود ۱۸۰ کشته و نزدیک به ۴۰۰ مفقود بر جای گذاشته است. احتمال می‌رود که رقم سانحه‌دیدگان این طوفان افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، طوفان گرمسیری «واشی» حدود نیمه شب جمعه، در حرکت خود از شرق جزیره جنوبی مینداناو به سمت غرب، ضمن تخرب منازل این منطقه، موجب مالامال شدن رودخانه‌ها و روان شدن سیل و گل و لای شده و ساکنین منطقه را که اکثرا در آن ساعت از شب در حال استراحت بودند، غافلگیر کرده است.

باران و طوفان مداوم در این منطقه بیش از ۱۲ ساعت به طول انجامیده و به گزارش خبرگزاری‌ها تا این لحظه حدود ۱۸۰ کشته برجای گذاشته است. شبکه خبری الجزیره به نقل از صلیب سرخ، تعداد کشته شدگان را ۲۱۳ تن اعلام کرده است.

همچنین در حال حاضر به گفته مقامات حدود ۴۰۰ تن همچنان در این منطقه مفقود هستند و حدود ۲۰ هزار سرباز برای انجام عملیات نجات در منطقه مستقر شده‌اند.

سرعت بادهایی که به سمت این منطقه روان شده‌اند در شدیدترین زمان حدود ۷۵ کیلومتر در ساعت بوده است که در مواردی با تندبادهایی با سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت نیز همراه می‌شدند.

اگرچه وقوع طوفان در فیلیپین امر غیرمترقبه‌ای نیست، جنوب این مجمع‌الجزایر با این دست طوفان‌ها ناآشنا است.

از جمله مناطقی که به شدت بر اثر این طوفان آسیب دیده، شهر ایلیگان با جمعیتی حدود صد هزار نفر است. به گفته شهردار ایلیگان، این بدترین سیلی بود که تا به امروز در این شهر روان شده است.

اگرچه پیشتر در فیلیپین اعلام شده بود که مناطق جنوبی این مجمع‌الجزایر در معرض این طوفان قرار دارند، بِنیتو راموس، مدیر شورای ملی کاهش و مدیریت ریسک که در مانیل مستقر است می‌گوید از آن‌جایی که این منطقه خارج از کمربند گردباد و طوفان در فیلیپین قرار دارد، به نظر می‌رسد که ساکنان این ناحیه خطر طوفان را چندان جدی نگرفته‌ بودند.

آقای راموس تأکید کرده است که بر اساس گزارش‌های رسیده به مقامات، احتمال آن می‌رود که شمار سانحه‌دیدگان این حادثه افزایش یابد.

این طوفان همچنان به سمت شمال غرب در حال حرکت است.

طوفان «واشی»، نوزدهمین طوفانی است که در سال ۲۰۱۱ در فیلیپین رخ می‌دهد. از این میان، ماه سپتامبر سال جاری، وقوع دو گردباد شدید به فاصله کوتاهی از یکدیگر، بیش از صد کشته بر جای گذاشت.
XS
SM
MD
LG