لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۶

شورای ملی انتقالی لیبی: سیف‌الاسلام قذافی دستگیر شد


سیف‌الاسلام قذافی
سیف‌الاسلام قذافی
شورای ملی انتقالی لیبی روز شنبه اعلام کرد که سیف‌الاسلام قذافی، پسر رهبر پیشین لیبی که از مدت‌ها پیش مخفی شده بود، توسط نیروهای این شورا دستگیر شده است. این شورا حال عمومی سیف‌الاسلام را مساعد گزارش کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، محمد العلاقی، وزیر دادگستری لیبی و چند مقام رسمی دیگر روز شنبه اعلام کردند که سیف‌الاسلام قذافی به همراه چند محافظش بازداشت شده است. آقای علاقی همچنین افزوده است که فرزند ۳۹ ساله معمر قذافی در شهر اوباری، در جنوب غرب لیبی دستگیر شده است.

همزمان آسوشیتد پرس به نقل از یک فرمانده نظامی در لیبی گزارش کرده است که سیف‌الاسلام در حالی که قصد داشت با کمک دو، با عبور از مرز لیبی وارد نیجر شود به دست نیروهای شورای ملی انتقالی افتاده است.

این فرمانده نظامی که شبکه خبری العربیه وی را «بشیر الطلیب» معرفی کرده، گفته است که سیف‌السلام قذافی به شهر زنتان، واقع در غرب لیبی منتقل شده است.

همچنین خبرگزاری رویترز آورده است که این فرمانده نظامی در کنفرانس خبری روز شنبه گفته است که سیف‌الاسلام به همراه سه تن از محافظانش دستگیر شده است.

یک منبع آگاه در طرابلس به خبرگزاری فرانسه گفته است که سیف‌الاسلام قذافی در شهر اوباری، در جنوب غرب لیبی دستگیر شده است.

بازداشت سیف‌الاسلام در حالی صورت گرفته است که دادگاه کیفری بین‌المللی ششم تیرماه حکم بازداشت معمر قذافی سیف‌الاسلام و عبدالله السنوسی، رئیس سابق دستگاه امنیتی لیبی را صادر کرده بود. معمر قذافی ۲۸ مهرماه در جریان حمله مخالفان به محل اختفایش کشته شد.

این دادگاه پیشتر اعلام کرده بود که توانسته است به طور غیرمستقیم با سیف‌الاسلام قذافی تماس داشته باشد.

دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی حدود یک‌ هفته پیش از این نیز به شورای امنیت سازمان ملل گفته بود که این دادگاه از طریق روابطی با سیف‌الاسلام وارد مذاکره شده و افزوده بود که رابطان پسر معمر قذافی در مورد چند و چون روال کاری دادگاه کیفری سؤالاتی را پرسیده بودند.

به گفته دادگاه کیفری بین‌المللی این افراد پرسیده بودند در صورتی که سیف‌الاسلام قذافی خود را تحویل این دادگاه بدهد، چه سرنوشتی در انتظار او خواهد بود.

هنوز مشخص نیست که آیا این شورا قصد تحویل سیف‌الاسلام به دادگاه کیفری بین‌المللی را دارد یا می‌خواهد خود محاکمه وی را بر عهده بگیرد.
XS
SM
MD
LG