لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۸

مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ در استانبول آغاز شد


کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه یک روز پیش از برگزاری نشست هسته‌ای- استانبول، ۲۵ فروردین
کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه یک روز پیش از برگزاری نشست هسته‌ای- استانبول، ۲۵ فروردین
مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱ ساعتی پیش در استانبول ترکیه آغاز شده و این در حالی است که، به گفته مقام‌های آگاه، دیپلمات‌های غربی امید چندانی ندارند که در این نشست به توافق‌های بزرگی دست یابند و آن را تنها نقطه آغازی برای مذاکرات بعدی می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای عضو گروه ۵+۱ روز شنبه، ۲۶ فروردین‌ماه، با یک ساعت تأخیر، ساعت ۱۱ به وقت محلی استانبول در مرکز همایش های بین‌المللی «لطفی کردار» آغاز شده است.

این نشست در شرایطی در حال برگزاری است که به گزارش خبرگزاری فرانسه گروه ۵+۱ انتظار ندارند در این نشست به توافق‌های بزرگی دست یابند.

به گفته مقام‌های رسمی، بیشترین دستاوردی که از این نشست می‌توان به دست آورد، توافقی دو طرفه برای مذاکرات مفصل‌تر در هفته‌های آینده است.

یکی از اعضای ۵+۱ در آستانه برگزاری این نشست گفت: «ایران در آخرین اظهارات خود به طور خاص گفت که آماده آن هستند که بنشینند و در مورد مسائل هسته‌ای گفت‌و‌گو کنند. برای ما نشست روز شنبه فرصتی برای آزمودن صحت و سقم این اظهارات است.»

این دیپلمات که نخواست نامش فاش شود افزود: «ما انتظار نداریم به جزئیات (هسته‌ای) زیادی دست پیدا کنیم... اما این نشست احتمالا در مورد امکان برگزاری نشست دیگری در چهار یا شش هفته آینده خواهد بود که در آن نشست ما می‌توانیم به جزئیات بپردازیم.»

پیشتر ایران از برگزاری دور بعدی مذاکرات در بغداد، پایتخت عراق، خبر داده بود. ایسنا آورده است که قرار است دو طرف زمان مذاکرات بعدی را در جریان این نشست تعیین کنند.

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای، روز جمعه برای شرکت در این مذاکرات وارد استانبول شده بود.

آقای جلیلی پیش از سفر به استانبول اعلام کرد که جمهوری اسلامی در مذاکرات پیش رو با گروه ۵+۱ پیشنهادهای جدیدی را مطرح خواهد کرد و افزود که ایران برای گفت‌وگوهای موفق و رو به جلو آمادگی دارد.

وزیر خارجه آمریکا نیز ۲۴ فروردین‌ماه گفت: «ما به دنبال نتایج ملموس هستیم و البته در یک مذاکره، ما درک می‌کنیم که ایرانی‌ها به دنبال تضمین‌ها یا اقداماتی از جانب ما خواهند بود که ما به طور قطع این تضمین‌ها و اقدامات را مد نظر خواهیم داشت.»

نشست پیشین ایران و ۵+۱ بهمن‌ماه سال ۸۹ در استانبول برگزار شد، اما نتیجه خاصی در بر نداشت.

کشورهای آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه همراه با آلمان، موسوم به گروه ۵+۱، در تلاش‌اند تا از طریق گفت‌وگو، ایران را به همکاری برای حل نگرانی‌های جامعه بین‌المللی در خصوص ماهیت و اهداف برنامه هسته‌ای تهران ترغیب کنند.

ایران متهم است که در پوشش فعالیت‌های هسته ای خود در صدد دستیابی به دانش لازم برای ساخت بمب هسته‌ای است.

جمهوری اسلامی این نگرانی‌ها را بی‌پایه می‌داند و می‌گوید برنامه هسته‌ای ایران تنها مصارف غیرنظامی دارد.
XS
SM
MD
LG