لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۸

صدها مخالف حمله به ایران در نیویورک دست به تظاهرات زدند


راهپیمایی علیه حمله به ایران- نیویورک، ۱۵ بهمن‌ماه
راهپیمایی علیه حمله به ایران- نیویورک، ۱۵ بهمن‌ماه
صدها فعال حقوق بشر و مخالف جنگ روز شنبه با تظاهرات در خیابان‌های نیویورک، به حمله احتمالی نظامی به ایران اعتراض کردند. گزارش‌ها حاکی‌ از تجمعات مشابه ده‌ها نفری در دیگر شهر‌های آمریکا و کانادا است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز شنبه که از سوی گروه‌های حقوق بشری مخالف حمله به ایران «روز اقدام جمعی» نامگذاری شده بود، حدود ۵۰۰ معترض در میدان تایمز منهتن نیویورک گردهم آمدند و با سر دادن شعارهای ضد جنگ به سمت دفتر سازمان ملل و همچنین کنسولگری اسرائیل راهپیمایی کردند.

در این راهپیمایی که با همکاری حدود ۶۰ سازمان صلح‌طلب و حقوق بشری سازمان‌دهی شده بود، معترضان با در دست گرفتن پلاکاردهایی، مخالفت خود با جنگ، تحریم، مداخله نظامی و ترور ابراز کردند.

علی عبدی از حاضران در راهپیمایی نیویورک به رادیو فردا گفت که در این تجمع، بیشتر معترضان مخالفت خود را هم با جنگ علیه ایران و هم با «استبداد و دیکتاتوری در ایران»‌ ابراز کردند.

به گفته وی، اکثریت شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی غیر ایرانی‌ بودند که اعتقاد داشتند مردم ایران میان «مستبدین داخلی» و «جنگ‌طلبان خارجی» گرفتار شده‌اند.

راهپیمایی روز شنبه در حالی برگزار شد که آمریکا و اتحادیه اروپا با اعمال تحریم‌های شدید علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، اقتصاد ایران را هدف گرفته‌اند و معترضان معتقدند که این تحریم‌ها بیش از حکومت، مردم ایران را از پای در می‌آورد.

نیویورک، ۱۵ بهمن‌ماه
نیویورک، ۱۵ بهمن‌ماه
در روزهای اخیر همچنین زمزمه‌هایی در مورد احتمال حمله هوایی اسرائیل به سایت‌های هسته‌ای ایران بار دیگر در رسانه های جهان مطرح شده است.

این گمانه‌زنی‌ها زمانی بیشتر شد که لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا از «احتمال قوی» حمله هوایی اسرائیل به ایران در فصل بهار سخن به میان آورد و از سوی دیگر مقام‌های مختلف اسرائیل نیز بارها بحث حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را در صورت شکست تحریم های بین المللی علیه تهران به میان کشیدند.

در جریان راهپیمایی روز شنبه در نیویورک، در برگه‌های توزیع شده میان معترضان، آمده بود که «تحریم‌های بی‌رحمانه اقتصادی» علیه ایران و «ترور دانشمندان ایرانی»، به معنای آن است که جنگ آمریکا علیه ایران در حال حاضر نیز آغاز شده است.

دِبرا سوییت، مدیر سازمان «جهان نمی‌تواند منتظر بماند»، از سازمان‌دهندگان اصلی این راهپیمایی، در خصوص تجمع نیویورک به خبرگزاری فرانسه گفت: «اقدام‌های دولت ایران، توجیهی برای جنگ آمریکا علیه ایران نیست.»

نیویورک، ۱۵ بهمن‌ماه
نیویورک، ۱۵ بهمن‌ماه
خانم سوییت افزود: «من نمی‌دانم آقای اوباما (رییس جمهوری آمریکا) چه اقدامی خواهد کرد، اما می‌دانم تحریم‌های بسیاری سنگینی که در حال حاضر علیه ایران به اجرا گذاشته است، تنها به مردم عادی ضربه می‌زند.»

همزمان با راهپیمایی در نیویورک، در لس‌آنجلس نیز برخی از فعالان ضد جنگ با بر تن کردن لباس‌های نارنجی و پوشاندن سر خود با کلاه‌های مشکی، خود را به شکل زندانیان گوانتانامو در آورده بودند.

همچنین به گفته سازمان‌دهندگان این راهپیمایی ها، روز شنبه ده‌ها نفر نیز در بوستون، شیکاگو، فیلادلفیا، سانفرانسیسکو، واشینگتن و دیگر شهرهای آمریکا دست به تجمع زدند و در کانادا نیز شهرهای ونکوور و کَلگِری شاهد راهپیمایی هایی بودند.

گزارش ها حاکی است که انجام راهپیمایی‌هایی‌ مشابهی نیز در بریتانیا، ایرلند و هند برنامه ریزی شده بود.
XS
SM
MD
LG