لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۸

هفت تن در پاکستان به دست داشتن در ترور بی‌نظیر بوتو متهم شدند


دادگاه مبارزه با تروریسم در پاکستان، دو افسر ارشد پلیس و پنج تن را که گفته می‌شود عضو طالبان هستند، به دست داشتن در ترور بی‌نظیر بوتو، نخست وزیر سابق پاکستان متهم کرد. خانم بوتو سال ۲۰۰۷ در شهر راولپندی در انفجار بمبی کشته شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این دادگاه غیر علنی، روز شنبه سعود عزیز، رئیس وقت پلیس راولپندی و خرم شهزاد، یکی دیگر از مسئولان ارشد پلیس را در جریان ترور بی‌نظیر بوتو، رهبر وقت حزب مردم پاکستان، به نقض قوانین امنیتی و کوتاهی در حفاظت از جان خانم بوتو متهم کرد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان همچنین آورده است که این دو تن به پنهان کردن شواهد از طریق پاک‌ کردن صحنه جرم نیز متهم شده‌اند.

به گفته وکیل مدافع این دو افسر ارشد پلیس، آن‌ها که یک‌ سال پیش در ارتباط با ترور خانم بوتو بازداشت شده بودند، تمامی اتهامات را رد کرده‌اند و در حال حاضر نیز به قید وثیقه آزاد هستند.

دادگاه روز شنبه در عین حال پنج فرد دیگر را که گفته می‌شود شبه نظامیانی مرتبط با بیت‌الله محسود، از رهبران طالبان در پاکستان بودند، را به دست داشتن در این «توطئه جنایتکارانه» متهم کرد.

این پنج نفر که از چهار سال پیش در زندان به سر می‌برند، متهم هستند که بمب‌گذار ۱۵ ساله‌ای را که با عملیات انتحاری خود خانم بوتو را به قتل رساند، از منطقه‌ای در شمال غرب پاکستان به راولپندی منتقل کرده و از وی در خانه‌ای در این شهر نگهداری کرده‌اند.

دادستان عمومی پاکستان اعلام کرده که این افراد نیز اتهامات خود را رد کرده‌اند.

در عین حال پلیس می‌گوید که سه تن از متهمان این پرونده، از جمله بیت‌الله محسود، کشته شده‌اند و دو متهم دیگر نیز در اختیار پلیس قرار دارند.

بی‌نظیر بوتو، دسامبر سال ۲۰۰۷، دو ماه پس از آن‌که بعد از هشت سال تبعید خودخواسته برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ و راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی به پاکستان بازگشته بود، در یک سوء قصد انتحاری در راولپندی، نزدیک اسلام‌آباد، کشته شد.

پرویز مشرف، رئیس جمهور وقت پاکستان، که در حال حاضر در دوبی و لندن در تبعید به سر می‌برد، آن زمان بیت‌الله محسود را بانی این ترور دانست. بیت‌الله محسود اوت ۲۰۰۹ در حمله‌ای از سوی نیروهای آمریکایی علیه القاعده، در نزدیکی مرز افغانستان کشته شد.

در عین حال شخص آقای مشرف نیز در ارتباط با ترور بی‌نظیر بوتو تحت تعقیب قرار دارد. ماه فوریه سال جاری دادگاه مبارزه با تروریسم در پاکستان، برای آقای مشرف قرار بازداشت صادر کرد و در ماه اوت نیز به مصادره اموال آقای مشرف و مسدودسازی حساب‌های بانکی وی در پاکستان حکم داد.

برخی بر این باورند که پرویز مشرف در این توطئه دست داشته و قصد داشته رقیب انتخاباتی خود را از میان بردارد؛ ادعایی که آقای مشرف آن را رد کرده است.

به دنبال ترور بی‌نظیر بوتو، آصف علی زرداری، همسر خانم بوتو، رهبری حزب مردم پاکستان را بر عهده گرفت و با موفقیت در انتخابات فوریه ۲۰۰۸، به مقام ریاست جمهوری پاکستان رسید.
XS
SM
MD
LG