لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۴

واکنش سپاه به اعلام آتش‌بس پژاک: این اقدام فعلا مفهومی ندارد


حمید احمدی، از فرماندهان نیروی زمینی سپاه
حمید احمدی، از فرماندهان نیروی زمینی سپاه
در حالی که حزب حیات آزاد کردستان پس از حملات روز جمعه سپاه پاسداران به مواضع این گروه، اعلام آتش بس یک‌طرفه کرده است، سپاه پاسداران می‌گوید تا زمانی که اعضای پژاک مرزهای ایران را ترک نکنند «آتش بس مفهومی ندارد.»

پژاک روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای در وبسایت رسمی خود، با اظهار این‌که به دنبال «میانجی‌گری» برخی «جناح‌ها و شخصیت‌های دوست» تصمیم به اعلام آتش بس گرفته است، اظهار کرد که اگر جمهوری اسلامی ایران با آتش بس موافقت کند، از ساعت ۱۲ روز دوشنبه، پژاک سلاح‌های خود را بر روی زمین خواهد گذاشت.

در این بیانیه همچنین بر پیگیری «راهکار دموکراتیک و صلح‌جویانه» تأکید شده و آمده است که با توجه به اعلام آتش بس یک‌طرفه از سوی پژاک، از این پس جمهوری اسلامی مسئول هر رخدادی خواهد بود.

اعلام آتش بس از سوی پژاک در حالی عنوان شده است که حمید احمدی، از فرماندهان عملیاتی نیروی زمینی سپاه که در زمان آغاز عملیات روز جمعه علیه پژاک در منطقه حضور داشت، روز دوشنبه اظهار کرد که اعلام آتش بس با گروه پژاک مفهومی ندارد.

به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس، آقای احمدی گفت: «خواسته ما این است که آن‌ها ابتدا مرزهای ما را ترک کنند تا بعدا اگر صحبتی لازم است، صورت بگیرد... تا کنون سپاه به هیچ‌وجه به این درخواست آن‌ها پاسخ نداده است.»

وی تأکید کرد که این بیانیه «کامل و واضح» نیست و افزود که اگر اعضای پژاک اعلام کنند که نیروهایشان را از ایران خارج خواهند کرد، «شاید» جمهوری اسلامی پاسخی به آن‌ها بدهد.

قرارگاه حمزه نیروی زمینی سپاه، روز جمعه «پس از یک مهلت یک ماهه» به گروه حیات آزاد کردستان، به دلیل تداوم استقرار اعضای پژاک در مرزهای ایران، عملیات جدیدی را علیه این گروه آغاز کردند.

به گفته حمید احمدی در این عملیات، سپاه مواضع پژاک در مناطق مرزی ایران را مورد حمله قرار داده است.

با این‌حال عراق می‌گوید در جریان این حملات، جمهوری اسلامی مناطق مرزی کردستان عراق را نیز بمباران کرده که بر اثر آن تعدادی از مزارع و منازل تخریب و یک شهروند نیز جان باخته است.

عراق پیش از این از ایران خواسته بود تا حملات خود به مناطق مرزی کردنشین را متوقف کند.

«در جریان عملیات روز جمعه بیش از ۷۰ تن از اعضای پژاک کشته و زخمی شده‌اند»

حمید احمدی که پیشتر از آغاز عملیات سپاه علیه اعضای پژاک در روز جمعه خبر داده بود و اعلام کرده بود که «۳۰ عضو پژاک» در این عملیات کشته و زخمی شده‌اند، روز دوشنبه تعداد کشته‌شدگان و مجروحان پژاک را «بیش از ۷۰ تن» اعلام کرد.

وی با اظهار این‌که جمهوری اسلامی از میزان تلفات حملات روز جمعه اطلاع دقیقی ندارد، میزان تلفات را «بسیار سنگین» دانست و گفت: «بر اساس گزارشات رسیده، آن‌ها تا روز گذشته بیش از ۴۰ مجروح و ۳۰ کشته داشته‌اند.»

آقای احمدی خاطر نشان کرد که تعداد دقیق تلفات اعضای پژاک «قطعا بیشتر از این تعداد است.»

این رقم در حالی عنوان شده است که واحد مرکزی خبر، روز یکشنبه به نقل از روابط عمومی قرارگاه حمزه سپاه پاسداران اعلام کرد که در عملیات نیروهای سپاه پاسداران در ارتفاعات مرزی سردشت، «۲۲ تن» کشته و «۲۷ تن» دیگر زخمی شده ‌اند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر، معتقد است که حملات جمهوری اسلامی تنها به اعضای پژاک محدود نمی‌شود و شهروندان عادی کرد را نیز در بر می‌گیرد.

این سازمان به تازگی با صدور بیانیه‌ای با انتقاد از اقدامات نظامی ایران علیه مناطق مسکونی کردستان عراق، اعلام کرد که با توجه به شواهد موجود امکان دارد که بمباران‌های منظم ایران با هدف اخراج اجباری شهروندان عراقی از مناطق نزدیک به مرز ایران صورت می‌گیرد.

ماه گذشته مقامات محلی عراق اعلام کردند که درگیری‌ در مناطق مرزی موجب آوارگی بیش از ۲۰۰ خانوار شده است.
XS
SM
MD
LG