لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۵

بازداشت ۳۰ نفر در جریان اعتراض های خیابانی در جمهوری آذربایجان


دستگیری تظاهرات کنندگان در باکو
دستگیری تظاهرات کنندگان در باکو
گزارش های رسیده از جمهوری آذربایجان حاکی است که مخالفان الهام علی اف، رییس جمهور، با الهام از قیام مردم تونس و مصر در باکو دست به اعتراض زده اند که در جریان آن، پلیس بیش از ۳۰ فعال وابسته به حزب مخالف «مساوات» را دستگیر کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، روز شنبه، ۲۱ اسفند، حدود ۲۰۰ نفر از حامیان حزب «مساوات» در میدان «فواره‌ها» در باکو، پایتخت این کشور گرد هم آمدند و بر ضد حکومت الهام علی‌اف شعار سردادند که این تظاهرات با حمله نیروهای امنیتی به تظاهرات کنندگان و دستگیری بیش از ۳۰ نفر سرکوب شد.

تظاهرات مخالفان در باکو- ۲۱ اسفند
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:22 0:00
لینک مستقیم

این تظاهرات در حالی صورت گرفته است که روز گذشته نیز نیروهای پلیس با حمله به گروه کوچکی از جوانان باکو که دست به تظاهرات زده بودند بیش از ۴۰ نفر را دستگیر کردند.

به گفته پلیس ۲۳ نفر از دستگیر شدگان روز جمعه آزاد شده‌اند، اما مابقی آن‌ها در آینده در دادگاه حاضر خواهند شد.

در تظاهرات روز شنبه که از سوی حزب مساوات تدارک دیده شده بود، حاضران شعارهای ضد حکومتی نظیر «آزادی،‌استعفا» سر می‌دادند.

عیسی قنبر، رهبر این حزب در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه، تظاهرات روز شنبه را آغازگر یک جنبش دموکراتیک دانست.

وی به مقامات هشدار داد: «پیام ما به مقامات این است: اگر انقلاب نمی‌خواهید اصلاحات بنیادین (در کشور) ایجاد کنید».

حزب مساوات نخستین بار در ماه نوامبر گذشته، پس از آن‌که به دنبال انتخابات پارلمانی هیچ کرسی مجلس به احزاب مخالف تعلق نگرفت، این انتخابات را «ناسالم» دانست و علیه آن دست به تظاهرات زد.



این حزب همچنین به دنبال قیام مردم تونس و مصر دست به کارزار تبلیغاتی زده و از مخالفان حکومت جمهوری آذربایجان دعوت کرد تا روز ۲۱ اسفند در باکو دست به تظاهرات بزنند.

حزب مساوات، دولت جمهوری آذربایجان را به تقلب در انتخابات، سرکوب مخالفان و زندانی کردن آنان و همچنین کنترل رسانه‌های این کشور متهم می‌کند.

جمهوری آذربایجان از نزدیک به دو دهه پیش تحت رهبری خانواده علی‌اف است.

حیدر علی‌اف، در سال ۱۹۹۳ رهبری جمهوری آذربایجان را در دست گرفت که به دنبال فوت وی در سال ۲۰۰۳ الهام علی‌اف، پسر وی عهده‌دار مقام ریاست جمهوری این کشور نزدیک به ۹ میلیون نفری شد.
XS
SM
MD
LG