لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۲

آغاز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه


دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در حالی روز یکشنبه، آغاز شد که نظر سنجی‌ها حکایت از غلبه فرانسوا اولاند سوسیالیست بر نیکلا سرکوزی، رئیس جمهور راستگرای فعلی فرانسه دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رأی‌گیری انتخاباتی روز یکشنبه، ۱۷ اردیبهشت‌ماه و ساعت هشت صبح به وقت محلی در فرانسه آغاز شده‌ است و تا ساعت هشت شب نیز ادامه خواهد داشت. بیش از ۴۳ میلیون نفر واجد شرایط شرکت در این انتخابات هستند.

بر اساس نظرسنجی‌ها احتمال آن می‌رود که فرانسوا اولاند پیروز این انتخابات باشد که در صورت تحقق این امر، وی نخستین رئیس جمهور سوسیالیست فرانسه پس از فرانسوا میتران خواهد بود.

در دور نخست انتخابات فرانسه که با حضور حدود ۸۰ درصدی واجدان شرایط شرکت در انتخابات برگزار شد، فرانسوا اولاند توانست ۲۸.۷۶ درصد آرا را به خود اختصاص دهد و نیکلا سرکوزی کسب ۲۷.۱۸ درصد آرا از وی عقب ماند.

این‌بار نیز بر اساس سه نظر سنجی صورت گرفته در فرانسه، ارزیابی می‌شود که آقای اولاند بر نیکلا سرکوزی غلبه کند.

یک نظرسنجی در فرانسه می‌گوید آقای اولاند از ۵۲.۵ و آقای سرکوزی از ۴۷.۵ درصد حمایت فرانسوی ها برخوردار است. نظر سنجی دیگری این رقم را برای آقای اولاند ۵۳ درصد و برای آقای سرکوزی ۴۷ درصد ارزیابی کرده است و این در حالی است که نتایج نظر سنجی دیگری می‌گوید ۶۰ درصد مردم فرانسه از آقای اولاند و ۴۰ درصد دیگر از آقای سرکوزی حمایت می‌کنند.

رشد پایین اقتصادی، بحران یورو و افزایش بیکاری از جمله دغدغه‌های فرانسه است.

مخالفان نیکلا سرکوزی معتقدند که وی کارنامه اقتصادی درخوری ندارد، اگرچه آقای سرکوزی با این امر موافق نیست و خود را «ناجی فرانسه» در دوران بحران اقتصادی جهانی می‌داند.

نیکلا سرکوزی گفته است که در صورت انتخاب دوباره‌اش، کسری بودجه فرانسه را کاهش دهد.

فرانسوا اولاند نیز وعده داده است که در سمت ریاست جمهوری مالیات شرکت‌های بزرگ را افزایش خواهد داد.

در صورت غلبه آقای اولاند بر نیکلا سرکوزی، آقای سرکوزی از سال ۱۹۸۱ تا کنون، نخستین رئیس جمهوری خواهد بود که برای بار دوم به کاخ الیزه راه پیدا نمی‌کند.
XS
SM
MD
LG