لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۱

خبرگزاری‌های داخل ایران: خاتمی در انتخابات مجلس نهم رای داد


خبرگزاری‌های داخل ایران گزارش می‌دهند که محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران و از سرشناس‌ترین مخالفان شرکت در انتخابات مجلس، روز جمعه در حوزه‌ای در خارج از تهران رای خود را به صندوق انداخته است.

این در حالی است که محمد خاتمی در آذرماه سال جاری گفته بود که با توجه به فراهم نشدن «شرایط حداقلی» که خود او تعیین کرده بود «نباید در انتخابات شرکت کنیم و شرکت در انتخابات معنا ندارد».

محمد خاتمی سال گذشته سه پيش‌شرط برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس نهم مطرح کرده بود. وی خواهان «آزادی زندانيان سياسی، پاي‌بندی همگان به قانون اساسی و فراهم شدن امکان برگزاری انتخابات سالم و آزاد» شده بود.

خبرگزاری‌های فارس و مهر بعدازظهر روز جمعه در خبری به نقل از فرماندار شهرستان دماوند در نزدیکی تهران گزارش دادند که آقای خاتمی در انتخابات شرکت کرده و رای خود را به صندوق انداخته است.

هنوز هیچ عکسی از رای دادن محمد خاتمی منتشر نشده و هیچ منبع خبری اصلاح‌طلبان نیز این خبر را گزارش نکرده است.

در همین حال اکبر هاشمی رفسنجانی روز جمعه ضمن شرکت در انتخابات مجلس ابراز امیدواری کرد که نتیجه انتخابات بر پایه رأیی باشد که مردم در صندوق‌ها می‌اندازند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز جمعه با حضور در مسجد جماران رأی خود را به صندوق انداخت و ابراز امیدواری کرد که «نتیجه انتخابات همانی باشد که مردم می‌خواهند و همان رأیی باشد که به صندوق می‌اندازند».

آقای رفسنجانی گفت: «اگر نتیجه همانی باشد که مردم در صندوق می‌اندازند انشاء‌الله مجلس خوبی خواهیم داشت.»

رأی‌گیری برای مجلس نهم شورای اسلامی ساعت هشت بامداد روز جمعه، ۱۲ اسفندماه، در حالی آغاز شد که بسیاری از اصلاح‌طلبان این انتخابات را تحریم کرده و از مردم نیز خواسته‌اند تا به پای صندوق‌های رأی نروند.

پیشتر محمد خاتمی اعلام کرده بود در صورتی که شرایط لازم برای برگزاری انتخابات آزاد و سالم مهیا نشود نمی‌توان از شرکت در انتخابات سخن گفت.

در کنار رئیس جمهور پیشین ایران، مهدی کروبی و میرحسین موسوی شرکت در انتخابات را مثمر ثمر ندانسته‌اند و همچنین شورای هماهنگی راه سبز امید و نهضت آزادی ایران نیز ضمن تحریم انتخابات مجلس نهم از مردم خواسته است در این انتخابات شرکت نکنند.

آغاز انتخابات مجلس نهم در ایران
آغاز انتخابات مجلس نهم در ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:50 0:00


در همین زمینه، محسن رضایی، دبیر تشخیص مصلحت نظام، روز جمعه به خبرنگاران گفته است: «این‌ که می‌گویند اصلاح‌طلبان نیامده‌اند، این طور نیست؛ اما ممکن است چهره‌های شاخص‌شان شرکت نکرده باشند ولی دفعه بعد و در انتخابات بعدی می‌آیند.»

ستاد انتخابات تهران: ۱۰ خرابکار بازداشت شده‌اند

روز جمعه رئیس کمیته امنیتی- انتظامی ستاد انتخابات استان تهران اعلام کرد که «۱۰ نفر» به گفته وی «خرابکار انتخاباتی مرتبط با خارج کشور» در استان تهران بازداشت شده‌اند.

محمدنقی باقری در این خصوص به خبرگزاری فارس گفته است: «تمامی افرادی که با عوامل خارجی در ارتباط بوده‌اند از طریق ارتباطات مجازی شناسایی شده‌اند و تاکنون ده نفر از کسانی که از خارج کشور به استان تهران وارد شده‌اند، دستگیر شده و در بازداشتگاه هستند.»

پیشتر نیروی انتظامی اعلام کرده بود که با مشارکت «۸۵ هزار نیروی بسیج» امنیت انتخابات را تأمین می‌کند.

از دیگر سو علیرضا جانه، رئیس هیئت بازرسی شهر تهران، نیز از نظارت کامل بر روند انتخابات خبر داده و تأکید کرده است که «قاضی‌های ویژه‌ای» در حال همکاری با هیئت بازرسی هستند و علیه متخلفان انتخاباتی «بلافاصله» حکم صادر می‌کنند.

وی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر در خصوص تخلفات انتخاباتی صورت گرفته از «یک مورد اس‌ام‌اس تبلیغاتی» خبر داده و گفته است که این مسئله در دست پیگیری است.

آقای جانه درباره محتوای این پیامک توضیحی نداد، اما از دیگر سو وب‌سایت «خبرآن‌لاین» از ارسال پیامکی «تخریبی» علیه علی مطهری خبر داده است.

خبرآن‌لاین به نقل از سایت صدای عدالت می‌گوید محتوای این پیامک به گفته این وب‌سایت «دروغین» بدین شرح است: «مزخرفات علی مطهری عوضی در دانشگاه الزهرا: مقام عدالت بالاتر از ولایت است... ولایت فقیه یعنی استبداد و ولیه فقیه یعنی مستبد. منتها ولی فقیه ما مستبد عادل است... لطفا شخصیت این مردک عوضی را به مردم نشان دهید.»

انتخابات تهران با حضور «۵۰۰ هزار» عامل اجرایی

انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی آغاز شده است که به گفته استاندار تهران «۵۰۰ هزار نفر» از عوامل اجرایی برگزاری این انتخابات را بر عهده دارند.

مرتضی تمدن در این خصوص به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، گفته است که «نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر از عوامل نیروی انتظامی، کارمندان، فرهنگیان و نیز بقیه آحاد جامعه» عهده‌دار برگزاری انتخابات مجلس هستند.

وی همچنین تأکید کرد که «شش هزار بازرس» در استان تهران روند انتخابات را رصد می‌کنند.

در همین حال علیرضا جانه، رئیس هیئت بازرسی شهر تهران، تعداد بازرس‌های حاضر در تهران را «چهار هزار تن» عنوان کرده است.

به گفته‌ مقام‌های مسئول، انتخابات در تهران در حدود پنج هزار و ۵۰۰ شعبه در جریان است.

علی‌اکبر فدایی، جانشین رئیس ستاد انتخابات استان تهران، روز جمعه با اعلام انصراف در مجموع «۷۱ تن» از نامزدهای تهران از شرکت در انتخابات، تعداد نامزدهای استان تهران را «۶۲۱ تن» یعنی «۵۲۳ مرد و ۹۸ زن» اعلام کرد.

به گفته وی، در حال حاضر به ازای هر کرسی نمایندگی مجلس در تهران، «۱۹ تن» با هم رقابت می‌کنند.

انتخابات مجلس تا ساعت ۲۳ تمدید شد.
XS
SM
MD
LG