لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

کمیسیون اصل ۹۰ مجلس برخی تخلفات محمود احمدی نژاد را «محرز» دانست


کمیسیون اصل۹۰ روز چهارشنبه ضمن قرائت گزارش شکایت نمایندگان از رییس جمهور در مجلس، برخی از تخلفات محمود احمدی‌نژاد را محرز اعلام کرد.

بر اساس گزارش این کمیسیون که روز چهارشنبه پس از ماه‌ها انتظار در مجلس خوانده شد، شکایت نمایندگان در چهار بخش مجزا دسته بندی شده که در این میان برخی از تخلفات رییس جمهور ایران «محرز» شناخته شده است.

شکایت ۱۲ نماینده از آقای احمدی نژاد به دلیل عدم معرفی به موقع وزیر ورزش و جوانان به مجلس و همچنین مقاومت وی در اجرای حکم حکومتی رهبر جمهوری اسلامی در قبال وزیر اطلاعات دو مورد از شکایت نمایندگان بوده است.

مورد سوم به شکایت هشت بندی ۱۲ نماینده مجلس در مورد «۴۰ الی ۵۰» مورد تخلف دولت محمود احمدی‌نژاد مربوط می شود که آنها خواهان رسیدگی کمیسیون اصل۹۰ به این شکایت شده بودند.

مورد چهارم به شکایت ۱۵ نماینده از محمود احمدی‌نژاد در خصوص «ادغام وزارتخانه‌ها بدون رعایت قانون اساسی و همچنین بی‌توجهی دولت به نظر شورای نگهبان» در این خصوص باز می گردد.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا از جمله موارد «تخلف» احراز شده از سوی این کمیسیون به تخلف دولت در ادغام شش وزارتخانه، استنکاف از اجرای قانون تأسیس وزارت ورزش، عدم ارائه به موقع لوایح بودجه سالانه، عدم ارائه گزارش عملکرد سال‌های برنامه و فاصله گرفتن از هدف سند چشم‌انداز اشاره کرده است.

کمیسیون اصل۹۰ در مواردی از شکایت‌ها نظیر امتناع دولت از پرداخت وجوه مربوط به قانون استفاده از تسهیلات ارزی برای حمل و نقل ریلی و عمومی شهرها، استنکاف از ابلاغ برخی مصوبات قوانین مجلس وعدم ارسال برخی از مصوبات دولت به رییس مجلس، اعلام کرده است که پرونده این تخلفات در کمیسیون تشکیل شده است.

در نهایت کمیسیون در خصوص مواردی نظیر دخالت بیش از حد دولت در سیستم بانکی، صرف عجولانه منابع بانکی، تخلفات مکرر در اجرای قانون بودجه و گسترش حوزه عملکرد دولت با عدم پایبندی به قانون سیاست‌های اصل ۴۴ اعلام کرده است که امکان اظهار نظر سریع در این موارد امکان‌پذیر نیست و از نمایندگان خواسته است تا مصادیق تخلفات را به کمیسیون اعلام کنند.

پس از قرائت این گزارش، محمد رضا باهنر که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه را بر عهده داشت با تأکید بر برطرف شدن برخی اشکالات دولت از زمان تنظیم گزارش تا کنون و همچنین نیازمندی به بررسی مجدد برخی از شکایت‌ها، رای‌گیری درباره این گزارش را به آینده موکول کرد.

بر اساس تبصره یک ماده ۲۳۳ آیین نامه داخلی مجلس، اگر گزارشی مورد تایید مجلس قرار گیرد، موضوع به قوه قضاییه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی به آن رسیدگی شود.

همچنین تبصره دوم این ماده تاکید دارد در صورتی‌که مجلس در مورد شکایت مربوط به رییس جمهور یا هر یک از وزیران، سه نوبت رای به وارد بودن گزارش بدهد، طرح استیضاح در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.
XS
SM
MD
LG