لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۷

رابرت گیتس از افزایش نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان خبر داد


رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا در میان سربازان آمریکایی در افغانستان- عکس تزئینی است
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا در میان سربازان آمریکایی در افغانستان- عکس تزئینی است
رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده روز پنجشنبه اعلام کرد که قرار بر این است ۱۴۰۰ تن بر شمار سربازان نیروی دریایی آمریکایی حاضر در افغانستان افزوده شود.

به گزارش روزنامه وال استریت جورنال، رابرت گیتس اظهار کرده است که به منظور مقابله با حملات نیروهای طالبان که به گفته وی پیش‌بینی می‌شود در چند وقت آینده شدت بگیرند، ۱۴۰۰ سرباز نیروی دریایی دیگر به افغانستان ارسال می‌شوند که به گفته مقامات آمریکا این نیروها از اواسط ماه ژانویه وارد افغانستان شده و در نواحی جنوبی و اطراف قندهار مستقر خواهند شد.

این روزنامه می‌افزاید که فرماندهان نیروهای آمریکایی در افغانستان افزایش موقت نیروهای رزمی را نیز در نظر دارند که در صورت تصویب این پیشنهاد، تعداد نیروهای آمریکایی ارسالی به افغانستان به سه هزار تن خواهد رسید.

به گفته وال استریت جورنال، جِف مورِل، سخنگوی پنتاگون با اشاره به دست‌آوردهای مثبت چند وقت اخیر آمریکا در مقابله با طالبان، اعلام کرده که زمان آن فرارسیده است که آمریکا، که رهبری نیروهای ائتلاف بین‌المللی حاضر در افغانستان را بر عهده دارد، طالبان را تحت فشار بیشتری قرار دهد.

افزایش شمارگان نیروهای آمریکایی در افغانستان در حالی انتظار می‌رود که در دسامبر سال ۲۰۰۹ باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده، ۳۰ هزار تن بر تعداد این نیروها افزود و اعلام کرد که در صورت لزوم می‌توان ۱۰ درصد دیگر نیز، برابر با سه هزار نیرو، به این تعداد اضافه شود.

باراک اوباما همچنین اعلام کرده بود که نیروهای نظامی ایالات متحده از ماه ژوئیه سال ۲۰۱۱ به تدریج از افغانستان خارج خواهند شد و این در حالی است که دولت افغانستان نیز خواستار آن است تا از سال ۲۰۱۴ کنترل امنیت افغانستان را به طور کامل برعهده بگیرد.

در حال حاضر به نوشته این روزنامه، حدود ۹۷ هزار پرسنل آمریکایی در افغانستان حضور دارند که به درستی مشخص نیست چه تعداد از این نیروها در حوزه نظامی فعالیت می‌کنند.

همچنین شمار نیروهای ائتلاف حاضر در افغانستان اکنون به ۱۵۰ هزار تن می‌رسد و به گفته وال استریت جورنال از زمان ورود این نیروها به افغانستان در سال ۲۰۰۱ تا کنون، ۲۳۰۰ نیروی نظامی ناتو در مقابله با طالبان کشته شده‌اند که حدود دو سوم آنها از نیروهای آمریکایی بوده‌اند.
XS
SM
MD
LG