لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۷

تأکید مقام‌های جمهوری اسلامی بر تقویت روابط دولت لبنان و حزب‌الله


دیدار سعد حریری و آیت‌الله خامنه‌ای در تهران
دیدار سعد حریری و آیت‌الله خامنه‌ای در تهران
آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در دیدار با سعد حریری، نخست وزیر لبنان، بر گسترش روابط میان دولت لبنان و حزب‌الله تأکید کرد.

به گزارش وبسایت رسمی آیت‌الله خامنه‌ای، در دیدار روز دوشنبه، ۸ آذر، سعد‌ حریری و آیت‌الله خامنه‌ای در تهران، آقای خامنه‌ای با ابراز خرسندی از سطح روابط سعد حریری و حسن نصرالله، رئیس حزب الله یا حزب مقاومت اسلامی لبنان، افزود: «این روابط باید بیش از پیش تقویت شود».

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین افزود که رژیم اسرائیل خواستار آن است تا سوریه را محاصره کند اما، «تنها عامل بازدارنده»، «عامل مقاومت» بوده است و اضافه کرد که تا زمانی که رژیم اسرائیل وجود دارد، لبنان نیازمند مقاومت است.

رهبر جمهوری اسلامی در تمجید از حزب‌الله لبنان خاطرنشان کرد: «مقاومت تنها عاملی است که دشمنان لبنان، توانای ایستادگی در مقابل آن را ندارند، بنابراین باید قدر آن را دانست.»

همچنین محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران نیز در دیدار با سعد حریری بر اتحاد دولت و حزب‌الله لبنان تأکید کرد.

وی تصریح کرد که «اگر دولت و مقاومت لبنان در یک جبهه باشند» حکومت اسرائیل و حامیان آن قادر نخواهند بود کوچکترین آسیبی به ملت لبنان وارد کنند.

علاوه بر آیت‌الله خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد، دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی نیز در دیدار با سعد حریری، که برای سه روز به ایران سفر کرده بود، بر حمایت خود از مقاومت لبنان تأکید کردند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با نخست وزیر لبنان با اشاره به فعالیت‌های ارتش و مقاومت لبنان اعلام کرد که تئوری‌های صلح‌طلبی در منطقه شکست خورده‌اند و «مقاومت و ایستادگی ملت‌های منطقه تنها راه مقابله» با اسرائیل است.

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در دیدار با سعد حریری، «مقاومت و وحدت» را دو پشتوانه پیشرفت لبنان دانست و افزود: «هر حرکتی که به مقاومت و وحدت لبنان لطمه بزند در حقیقت مصالح مردم لبنان را نشانه گرفته است.»

در همین زمینه احمد وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی نیز ضمن ملاقات با نخست‌وزیر لبنان، ارتش و مقاومت را «دو بازوی توانمند برای دفاع از تمامیت ارضی لبنان» دانست و افزود: «جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که در کنار ارتش و مقاومت لبنان است و آمادگی دارد نیازمندی‌های دفاعی لبنان را تأمین کند... تجهیزات و امکانات دفاعی ایران متعلق به امت اسلامی و در خدمت امنیت پایدار در منطقه است.»

«پاسخ لبنان به فشارهای بین‌المللی علیه ایران همواره منفی بوده است»

در سفر سه روزه نخست وزیر لبنان به ایران که در پاسخ به سفر مهرماه محمود احمدی‌نژاد به لبنان صورت گرفت، آقای حریری تأکید کرد که لبنان با تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای ایران همراهی نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، وی در این زمینه گفت: «کشور لبنان در چارچوب اصول ثابت خود هیچگاه جزو منظومه بین‌المللی که هدف آن فشار بر جمهوری اسلامی ایران باشد نخواهد بود. همواره به فشارها و محاصره‌ها بر ایران نه گفته و این فشارها را نپذیرفته است و ما این را حق مسلم ایران می‌دانیم که جمهوری اسلامی ایران از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار باشد و جامعه بین‌المللی بر اساس همین مبنا و اصول با ایران وارد مذاکره شود.»

همچنین به گزارش ایسنا، در جریان سفر سعد حریری به ایران، ۹ یادداشت تفاهم همکاری بین مقامات ایرانی با حضور سعد حریری و محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری به امضا رسید.

این تفاهم‌نامه‌ها در حوزه همکاری در زمینه‌های توانمندسازی معلولین، توانبخشی و مراقبت از سالمندان، خدمات و مراقبت از کودکان بی‌سرپرست، سواد‌آموزی، امور زنان و خانواده، مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر، میراث فرهنگی، توسعه نظام اداری و همچنین همکاری میان وزارت کار و امور اجتماعی ایران و وزارت کار لبنان به امضا رسیده است.
XS
SM
MD
LG