لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

چگونه تبلت سامسونگ تأسیسات هسته‌ای اصفهان را به هوا فرستاد


فيلم ويديويی تبليغاتی که يک شرکت اسرائيلی برای تبلت های جديد کمپانی کره جنوبی «سامسونگ» ساخته است و در آن، ادعای بمباران آسان سايت های هسته ای ايران را مطرح می کند، مورد خشم نمايندگان مجلس شورای اسلامی ايران قرار گرفته است و این افراد تهدید به قطع ارتباط تجاری با شرکت «سامسونگ» کرده‌اند.
شرکت رسانه ای و ارتباطات اسرائيلی «هات» که ارائه دهنده خدمات تلويزيونی، تلفنی و اينترنتی به شهروندان اسرائيل است، با استفاده از کمدين های يک مجموعه تلويزيونی پربيننده اسرائيلی، در تبلیغی برای به فروش رساندن تبلت جديد «سامسونگ» که رقيب تبلت های آيپد است، این تبلت را در دست کمدین‌ های یک مجموعه تلویزیونی پربیننده اسرائیلی نشان می دهد که يک اپليکيشن آن به آسانی فشار یک انگشت، تأسیسات هسته‌ ای اصفهان را منفجر می‌کند.

شرکت «هات» در تبليغ خود می گويد که اگر از اين تبلت های مؤثر خريداری کنيد، يک کامپيوتر ديگر هم رايگان دريافت می کنيد و از همه شبکه های تلويزيونی اين شرکت نيز رايگان استفاده خواهيد کرد.
کمدين های مرد اين آگهی طنز، پوشش زنانه به تن کرده و روسری بر سر دارند و به عبارتی برای به انجام رساندن مأموریت موساد قصد دارند رد گم کنند.
در اين تبليغ، چهار «کماندوی موساد» درحالی که سوار بر کامیونی مملو از تجهیزات ردگیری در حال بازگشت از مأموریت هستند که مأموريت می گيرند باید فوراً به اصفهان بروند.
آنها در چشم برهم زدنی به اطراف اصفهان می رسند که در این آگهی به صورت بیابانی خشک تصویر شده است.

این مأموران که به دنبال يکی ديگر از «مأموران موساد» هستند که پیش از آن‌ها راهی اصفهان شده است، در يک قهوه خانه بین‌ راهی وی را می‌بینند که کت و شلوار به تن پشت میزی نشسته و با تبلت سامسونگ خود مشغول به کار است.

با لحنی تمسخر‌آمیز از او می پرسند: «مأمور موساد توئی که ما رو تا اینجا کشوندی؟ وای اين چيه داری باهاش بازی می کنی؟»

او اشاره به اطراف می‌کند و می‌گوید: «ساکت باش. اسم موساد رو نيار.»

آنها هم نیز می‌ گویند: «خب چيه سوسول خان؟ خجالت نکش آخه ما خودمون هم روزگاری موسادی بوديم و خيلی خوب بهمون رسيدگی می کردند. اين تبلت تو خيلی با حاله. يالا بده ببينيم چيکار می کنه.»
آن «مأمور» که رنگ و رويش شکفته شده، می گويد: «اين يکی ديگه خيلی باحاله...امکاناتش فراوونه...من اينجا دو ماهه دارم کشتی ها و همه چیز را رصد می کنم. از تنهايی کلافه شدم. خوب شد که با تبلتی که شرکت «هات» به موساد داده، می تونم حتی سريال های شما رو هم اينجا نگاه کنم.»
در اينجا يکی از «کماندوهای درآمده به هيئت زن» به ناگهان انگشتش را بر روی يکی از اپليکشن های تبلت می گذارد و ناخواسته انفجاری در «تأسيسات» هسته ای ، رخ می دهد (تا نشان دهد که حتی دشوارترين کارها به وسیله این تبلت و تنها به فشار یک انگشت عملی می‌شود).
يکی از اين کمدين های در آمده به شکل «کماندوهای» موساد، آقای «عوز زهابی» با ۱۹۰ سانتیمتر قد است که میان بینندگان تلویزیون اسرائیل پر طرفدار است و حضور وی در این کلیپ برای شرکت «هات» هزینه سنگینی داشته است.
وی یکی از اعضای گروه کمدی اسرائيلی «عصفور» است.
اين گروه در يک مجموعه تلويزيونی طنز با نام عربی «عصفور» مدام جامعه اسرائیل و رفتار مردم و مقام‌های اسرائیلی را به طنز می‌کشند.

تمسخر مقام‌های کشور و حتی روحانیون اسرائیل و شخصیت‌های مذهبی میان کمدین‌های اسرائیلی بسیار رواج دارد و این کمدین‌ها بارها افرادی نظیر شیمون پرز، بنیامین نتانیاهو و رئیس موساد و حتی موسی، پیامبر قوم یهود را به چالش کشیده‌اند.

با این‌حال، تبليغ اخیر تبلت «سامسونگ» که تنها از شبکه «هات» که يکی از چند شبکه اصلی خدمات تلويزيون های ماهواره ای اسرائيلی است، پخش می شد و توجه چندانی را به خود جلب نکرده بود، در پی واکنش برخی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی ايران، خبرساز شد.
این نمایندگان مجلس اظهار کرده‌اند که تهيه اين فيلم تبليغاتی آن هم اندک زمانی پس از کشته شدن مصطفی احمدی روشن، کارشناس هسته ای ايران و اين مسئله که جامعه ايران در این تبلیغ به صورتی «ابتدایی» به تصویر کشیده، امری «تحقیر آمیز» است.
ارسلان فتحی پور، رييس کميسيون انرژی مجلس ايران پنجشنبه به خبرگزاری فارس گفت که طرحی با هدف قطع واردارت توليدی های شرکت «سامسونگ» از کره جنوبی را در دست تهيه دارند تا اين شرکت به خاطر تبليغ «ضد ايرانی» «مجازات» شود.
در عین حال دفتر شرکت «سامسونگ» در دوبی که با ايران در ارتباط است، در بيانيه ای این تبلیغ را نکوهش و از آن اعلام برائت کرده است.

در همين حال، دفتر سامسونگ در تهران نیز تأکيد کرده است که اين کمپانی هيچ ارتباطی با اين تبليغ ندارد.
در چند سال اخير که شخصيت و گفتار و کردار محمود احمدی نژاد به يک «مسئله داخلی» برای اسرائيلی ها مبدل شده است، چندين و چند تبليغ طنز دیگر نیز، با محوريت ايران و تمرکز بر آقای احمدی نژاد از رسانه های اسرائيل پخش شده است.
يک شرکت ارتباطی حتی بينی آقای احمدی نژاد را به عنوان «مرکز فرماندهی» معرفی کرده و گفته بود که با بهره گيری از ارتباطات اين شرکت می توان دماغ احمدی نژاد را کج و معوج کرد و به خاک ماليد.
شرکتی نيز سال گذشته تبليغ فن کوئل های خود را بر اساس طنزی در باره يهوديان ايرانی تهيه و پخش کرد که این تبلیغ مدعی می‌شد که حتی بازاری های ايران (که از نظر اسرائيلی ها به خساست مشهور هستند) اين فن کوئل ها را «به صرفه» می دانند.
يهوديان ايرانی زاده مقيم اسرائيل از اين تبليغ بارها شکايت کردند و با نامه نگاری و حتی حضور در برنامه های راديويی و تلويزيونی خواهان توقف پخش این تبلیغ شدند و آن را توهين به خود دانستند.

با این‌حال شکايات آنان اثری نداشت و مسئولان شرکت ياد شده با تأکید بر این‌که این تبلیغ تنها نگاهی طنزآلود دارد، اعلام کردند که در تبليغات ديگرشان، آلمانی ها و مردم خاور دور را نيز به طنز کشیده‌اند.
XS
SM
MD
LG