لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱

تأکید فرانسه بر تشدید تحریم‌ها علیه ایران


به دنبال پایان بی‌نتیجه مذاکرات هسته‌ای میان جمهروی اسلامی و شش قدرت جهانی در استانبول، رئیس جمهور فرانسه روز دوشنبه بر شدت گرفتن تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیکلا سارکوزی، روز دوشنبه، ۴ بهمن‌ماه با استقبال از افزایش فشار بر ایران از طریق تحریم‌های شدیدتر گفت تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی در حال اثرگذاری هستند و افزود: «ما باید تحریم‌ها را تقویت کنیم.»

آقای سارکوزی در ادامه خاطرنشان کرد که کشورش همچنان در مورد استفاده از گزینه نظامی برای متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران که به باور قدرت‌های غربی ماهیتی نظامی دارد، مردد است.

رئیس جمهور فرانسه در حالی بر تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تأکید کرده است که جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای استانبول خواستار لغو تحریم‌ها علیه ایران و موافقت ۵+۱ با تداوم غنی سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی شد؛ شروطی که مورد قبول این گروه واقع نشدند.

گروه ۵+۱ که شامل فرانسه،‌ آمریکا، بریتانیا، روسیه، چین و آلمان می‌شود، در تاریخ اول و دوم بهمن با جمهوری اسلامی در استانبول بر سر میز مذاکره نشستند که به گفته گروه ۵+۱ این مذاکرات نتیجه‌ای در بر نداشت.

کاترین اشتون به عنوان نماینده شش کشور مذاکره کننده، این دیدار را «دلسرد کننده» خواند و پیش‌شرط‌های تعیین شده از سوی ایران را «غیر قابل قبول» دانست.

ترکیه: به تحریم‌های شورای امنیت پایبند هستیم

ترکیه نیز روز دوشنبه با اعلام این که به تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران پایبند است، افزود که این تحریم‌ها شامل حوزه‌های گاز و نفت نمی‌شود و ترکیه به همکاری خود با ایران در این زمینه ادامه خواهد داد.

این اظهارات که از سوی وزیر انرژی ترکیه عنوان شده‌ است، در حالی بیان شده‌اند که در زمان تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی علیه ایران در شورای امنیت، ترکیه به عنوان عضو غیر دائم این شورا، با این قطعنامه مخالفت کرده بود.

با این‌حال پس از به تصویب رسیدن این تحریم‌ها و تأکید این شورا بر متعهد ماندن اعضا به مفاد این قطعنامه ترکیه اعلام کرد که با تحریم‌ها همراهی خواهد کرد.

دیوید کوهن، دستیار معاون خزانه‌داری ایالات متحده نیز پیشتر در گفت‌و‌گو با رادیو فردا گفته بود اگرچه ترکیه به قطعنامه شورای امنیت رأی مخالف داده و مخالفت خود با تحریم‌های یکجانبه آمریکا را نیز اعلام کرده است، ترکیه به تحریم‌های شورای امنیت پایبند بوده است و مؤسسات مالی در ترکیه به تدریج در حال کم کردن همکاری‌های خود با ایران هستند.
XS
SM
MD
LG