لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۷

اعتراض‌ها در دومین شهر بزرگ یمن ادامه دارد


در حالی که درگیری روز یک‌شنبه میان نیروهای امنیتی یمن و معترضان در شهر تعز، دو کشته برجای گذاشته، روز دوشنبه نیز پلیس یمن با هجوم به سمت معترضان این شهر، سعی در متفرق کردن آن‌ها داشته‌ که به گفته یک پزشک، در اثر این درگیری‌ها یک نفر کشته و تعدادی مجروح شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ها، هزاران معترض، که بیشتر آن‌ها معلم و محصل بودند، از روز یکشنبه با تجمع مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش در شهر تعز، واقع در جنوب صنعا، خواستار به تعویق افتادن امتحانات و افزایش حقوق معلمان شدند و برخی نیز شعارهای ضد حکومتی سر دادند.

این خبرگزاری می‌افزاید که روز یکشنبه نیروهای امنیتی با پرتاب گاز اشک‌آور و حمله به سمت معترضان سعی در متفرق کردن این جمعیت داشتند و خبرگزاری دولتی یمن به نقل از مقامات امنیتی گزارش کرده که بر اثر این زد و خوردها دو نفر کشته و هفت تن از نیروهای پلیس زخمی شده‌اند.

به رغم این درگیری‌ها، معترضان، که تعداد آن‌ها هزاران تن گزارش شده، روز دوشنبه بار دیگر مقابل وزارتخانه آموزش و پرورش گرد‌ هم آمدند و حدود صدها تن از معترضان میدان مروارید شهر صنعا نیز به آن‌ها پیوسته‌اند.

این شاهد عینی گفته است که نیروهای امنیتی این‌بار نیز با شلیک و پرتاب گاز اشک‌آور به سمت معترضان یک نفر را از پای درآورده و ۱۰ نفر دیگر را زخمی کرده‌اند.

یک پزشک در شهر تعز نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه کشته شدن یک نفر و مجروح شدن ده‌ها نفر را تأیید کرده و افزوده است که از میان مجروحان، پنج تن با شلیک گلوله زخمی شده‌اند و حال یکی از مجروحان نیز وخیم است.

روز شنبه نیز دو دانش‌آموز معترض در شهر تعز، دومین شهر بزرگ یمن، به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

از زمان آغاز ناآرامی‌ها در یمن تا کنون، حدود ۱۵۰ نفر کشته شده‌اند.

اعتراض‌ها در یمن از حدود سه ماه پیش در جریان است و بسیاری از معترضین خواستار برکناری علی‌ عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن هستند و شماری زیادی از مخالفان اعلام کرده‌اند که تا زمان احقاق این خواسته در خیابان‌ها می‌مانند.

کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به تازگی طرحی را به علی‌عبدالله صالح پیشنهاد دادند مبنی بر این‌که وی، در ازای مصونیت قضایی، از قدرت کناره‌گیری و آن را به نخست‌وزیر آن کشور واگذار کند تا با ایجاد دولت انتقالی، راه برای انتخابات جدید ریاست جمهوری دراین کشور هموار شود.

با این‌حال آقای صالح، که نزدیک به ۳۳ سال بر یمن حکومت می‌کند، از امضای این طرح خودداری کرده است.
XS
SM
MD
LG