لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۴

هشدار سناتور کری به پاکستان در مورد ورود شبه‌نظامیان به خاک افغانستان


جان کری، رئیس کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا
جان کری، رئیس کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا
سناتور جان کری که برای دیدار با مقام‌های پاکستانی در اسلام‌آباد به سر می‌برد روز یکشنبه، یک روز پیش از این سفر، در کابل اعلام کرد که شواهد «نگران‌کننده‌ای» وجود دارد که دولت پاکستان از برخی فعالیت‌های شبه‌نظامیان در خاک افغانستان آگاه است.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، این سناتور دموکرات و رئیس کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا، روز یکشنبه در کابل، پایتخت افغانستان، ضمن اشاره به ورود شبه‌نظامیان پاکستان از طریق مرز خاکی به افغانستان، خاطر نشان کرد که «شواهدی وجود دارد که دولت پاکستان از برخی از این فعالیت‌ها آگاه است و این بسیار نگران کننده است».

وی همچنین با اظهار این‌که روابط پاکستان و ایالات متحده وارد برهه حساسی شده، افزود که برخی از قانونگذاران آمریکایی در مورد همخوانی اهداف منطقه‌ای ایالات متحده و پاکستان، دچار شک و تردید شدیدی شده‌اند.

از دیگر سو، ساعاتی پس از این اظهارات در بدو ورود سناتور کری به پاکستان، اشفق پرویز کیانی، فرمانده ارتش پاکستان، در دیدار با وی اظهار کرد که سربازان پاکستان در مورد واقعه ایبت‌آباد احساس ناخوشایندی دارند.

حدود دو هفته پیش از این، نیروهای ویژه ارتش آمریکا، در یک عملیات کماندویی، اسامه بن‌لادن، رهبر شبکه القاعده را در ایبت‌آباد به قتل رساندند. این عملیات به صورت مخفیانه و بدون اطلاع قبلی مقامات پاکستانی صورت گرفت.

این امر موجبات خشم پاکستان را فراهم آورده است و این در حالی است که در عین حال برخی از چهره‌های آمریکایی ضمن پیش کشیدن امکان آگاه بودن برخی از مقامات پاکستان از حضور اسامه بن‌لادن در ایبت آباد، بر لزوم مخفی ماندن این عملیات تأکید کرده‌اند.

لئون پانتا، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، در همین زمینه اعلام کرده بود از آنجا که احتمال داده می‌شد، پاکستانی‌ها به رهبر القاعده در مورد حمله آمریکا اطلاع بدهند، آمریکا تصمیم گرفت بدون اطلاع اسلام‌آباد عملیات را انجام دهد.

با اینحال پاکستان همواره اتهام پناه‌دادن به بن‌لادن را رد کرده‌ است.

علیرغم این نگرانی‌ها، جان کری روز یکشنبه تأکید کرد که پاکستان در سال‌های گذشته برای کاهش قدرت القاعده تلاش کرده‌ و افزود که فراهم آوردن امکانات از سوی اسلام‌آباد برای حضور نیروهای اطلاعاتی آمریکا در این پاکستان به از میان بردن رهبر القاعده کمک کرده است.

وی در عین حال با اشاره به کم شدن صبر و طاقت واشینگتن، گفت که در روزهای گذشته وقایع مهمی اتفاق افتاده که بر روابط آمریکا و پاکستان تأثیر عمیقی گذاشته است.

سناتور کری با تأکید بر لزوم گذر از این واقعه، افزود که حل نشدن این مسئله، «عواقب منفی» به بار خواهد آورد.

تأکید جان کری بر واگذاری کنترل امنیت افغانستان به نیروهای داخلی

رئیس کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا همچنین روز یکشنبه در گفت‌و‌گو با بخش افغان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی بر واگذاری کنترل امنیت افغانستان به نیروهای داخلی این کشور تأکید کرد.

وی در این گفت‌و‌گو اعلام کرد که در دیدار روز شنبه‌‌اش با حامد کرزی،‌ رئیس جمهور افغانستان، در مورد واگذاری این مسئولیت به مقامات افغان مذاکره کرده‌اند و افزود که آقای کرزی در تلاش است تا این انتقال مسئولیت به درستی صورت بگیرد.

آقای کری همچنین خاطرنشان کرد که حامد کرزی می‌کوشد تا زنان و گروه‌های مختلف در افغانستان که در این مدت از حق و حقوق خود بهره‌مند شده‌اند، همچنان از حقوق خود برخوردار باشند.

این سناتور دموکرات به علاوه تأکید کرد که ایالات متحده در تلاش است تا این واگذاری مسئولیت را به درستی انجام دهد و حضور خود در افغانستان را تا حد ممکن کمرنگ کند.

وی با‌ این حال افزود که ایالات متحده همچنان به افغانستان و مردم این کشور که خودشان را وقف دموکراسی و احقاق حقوقشان کرده‌اند، متعهد می‌ماند.

جان کری در این گفت‌و‌گو کشته شدن بن‌لادن را یک موفقیت حائز اهمیت دانست و افزود که این واقعه فرصتی را فراهم می‌آورد که مردم مسلح، با تفکر مجدد، اسلحه‌های خود را بر زمین بگذارند.

به گفته آقای کری خواست حامد کرزی نیز این است که افرادی که از مقابله با حکومت افغانستان دست کشیده‌اند با آشتی و بازگشت به بستر جامعه در ساخت افغانستانی هرچه قوی‌تر نقش داشته باشند.
XS
SM
MD
LG