لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۷

کاشی‌های تئاتر شهر به سرقت رفت


کاشی‌کاری تئاتر شهر
کاشی‌کاری تئاتر شهر

گزارش‌ها حاکی از آن است که کاشی‌کاری‌های نمای بيرونی مجموعه تئاتر شهر در حال به سرقت رفتن و تخريب است و به دليل نبود امنيت و محافظت از تنها مجموعه حرفه‌ای تئاتر ايران نمای ضلع جنوبی تئاتر شهر مورد سرقت و تخريب قرار گرفته است.

خبرگزاری مهر نوشته است: «مجموعه تئاتر شهر که مدت‌ها است که با مشکلات متعددی مواجه شده و هر بار به نوعی از محيط اطراف خود و بی‌توجهی مديران و مسئولان آسيب می‌بيند اين بار با مشکلی جديد و تأسف‌بار مواجه شده است. در روزگاری که گودبرداری و ساخت و ساز در ضلع جنوبی مجموعه آسيب‌هايی به اين بنای تئاتر وارد کرده نمای بيرونی مجموعه نيز مورد سرقت و تخريب قرار گرفته است.»

شهرداری تهران در سال ۱۳۸۲، و در زمان مسئوليت محمود احمدی‌نژاد به عنوان شهردار، برای ساخت مسجد گودال عمیقی در پارکينگ تئاتر شهر حفر کرد.


دو سال بعد ترکی عميق در ديوار تالار قشقايی، که نزديک‌ترين سالن به محل حفر گودال بود، پدید آمد و شهرداری ناچار شد به اقداماتی ترمیمی برای حفاظت از آن بنا دست بزند.

خبرگزاری مهر پیشتر در این مورد نوشته بود: «دو سال است که از آخرین شکاف‌های ایجاد شده بر دیوار سالن قشقایی و بحث تفاهم نامه میان شورای شهر و اهالی تئاتر و همچنین رایزنی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران می‌گذرد و گویی همه چیز از یاد رفته است. هم اکنون وقتی به سمت تئاتر شهر می‌روید چشمانتان در ضلع جنوبی مجموعه تئاتر شهر با جرثقیل‌ و تیرهایی آهنی مواجه می‌شوند که در حال بالا رفتن و رشد کردن هستند.»

تئاتر شهر به خاطر معماری زيبا و قديمی خود در فهرست بناهای تاريخی و ميراث فرهنگی و ملی ايران به ثبت رسيده، و به همين سبب، سازمان ميراث فرهنگی هرگونه آسيب رساندن به بنای تئاتر شهر را جرم شمرده است.

حدود دو سال پیش در ایران اختلافات در مورد بنای تئاتر شهر بالا گرفت که در همین زمینه و در تازه‌ترین تحول، شهردار تهران در واکنش به نامه وزیر ارشاد گفته است: «مديریت گذشته شهرداری بايد پاسخگوی آسيب‌های تئاتر شهر باشد.»

مجموعه تئاتر شهر در سال ۱۳۴۶ توسط مهندس اميرعلی سردار افخمی طراحی شد و ساخت آن پنج سال به طول انجاميد.

XS
SM
MD
LG