لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۹

اعتراض به پخش مجموعه تلویزیونی «شاهان سانسِت»


عکس تبلیغاتی مجموعه «شاهان سان‌ست»
عکس تبلیغاتی مجموعه «شاهان سان‌ست»
پخش مجموعه تلویزیونی «شاهانس سانسِت» که از ۲۱ اسفندماه در شبکه تلویزیونی «براوو» آغاز شد، با اعتراض گسترده ایرانیان همراه بوده است. معترضان بر این باورند که افراد این مجموعه تلویزیونی نمایانگر تمام ایرانی‌ها نیستند و می‌گویند تهیه این برنامه به نفع ایرانیان نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمتر از یک هفته پس از آغاز نمایش این سریال دستکم دو صفحه فیس بوک برای انعکاس دیدگاه‌ها و نقطه نظرات از سوی ایرانیان معترض برپا شده است. معترضان معتقدند که ایرانی‌ها در حال حاضر از تصویر خوشایندی در سطح بین‌المللی برخوردار نیستند و تهیه چنین مجموعه‌ای در شرایط کنونی به وجهه ایرانیان آسیب بیشتری می‌زند.

مجموعه تلویزیونی «شاهان سانست» به سبک «ریالیتی شو»های مشهور آمریکایی ساخته شده است. در این سبک برنامه، دوربین‌ها زندگی روزمره افراد را ثبت و پخش می‌کنند.

وقایع این مجموعه در محله‌ای اعیان‌نشین که بین دو منطقه «بورلی هیلز» و «وست اِل اِی» واقع شده اتفاق می‌افتد؛ منطقه‌ای که به دلیل کثرت ایرانیان ساکن آن «تهران‌جلس» نیز خوانده می‌شود.



به نوشته وبسایت شبکه تلویزیونی «براور» شخصیت‌های این مجموعه عبارتند از گلنسا قراچه‌داغی ۲۹ ساله که به گفته خودش «از انسان‌های زشت خوشش نمی‌آید». او که شیفته ظاهر خود است، شاغل نیست و «عزیز کرده پدرش است».

آسا سلطان احمدی دیگر فرد این مجموعه است که در سن هشت سالگی ایران را ترک کرده است. آسای ۳۵ ساله می‌گوید «هنرمند و خواننده» است و به «زندگی مدرن کولی‌وار ایرانی» خود افتخار می‌کند.

مرسده جاوید در «هالیوود هیلز» زندگی می‌کند. او «سی و اندی» سال سن دارد و در یک آژانس معاملات ملکی لوکس مشغول به کار است.

رضا فراهان ۳۸ ساله متولد تهران و بزرگ شده بورلی هیلز است. او نیز در حوزه معاملات ملکی فعالیت می‌کند. او جزو «معدود» ایرانیانی است که همجسنگرایی خود را آزادانه اعلام می‌کند و به دلیل همین مسئله «اغلب هدف غیبت و پیش‌داوری قرار می‌گیرد».

سَمی نیز در حوزه ساخت و فروش بناهای چند میلیون دلاری در محله بورلی‌هیلز فعالیت می‌کند. او که ۳۵ سال سن دارد در اندیشه یافتن دختر ایرانی‌ای است که او را «نه به خاطر پولش که به خاطر خودش دوست داشته باشد».

و در نهایت مایک ۳۳ ساله که او نیز به خرید و فروش ملک می‌پردازد، «هر کجا که می‌رود دل دختران جمع را به دست می‌آورد، اما به گفته دوستانش به دنبال دختری است که بتواند به عنوان فرد نهایی به مادر خود معرفی کند».

پخش این مجموعه از سوی بسیاری مورد اعتراض واقع شده است.

در این میان جیمی دلشاد، به خبرگزاری فرانسه گفته است که ایرانی‌ها در حال حاضر در آمریکا وجهه مثبتی ندارند و این مجموعه نیز تصویر ایرانیان مقیم آمریکا را بیش از پیش خدشه‌دار می‌کند.



او افزوده است که تصویری که این مجموعه از ایرانی‌ها نشان می‌دهد، آن‌ها را به عنوان افرادی «لوس، تازه به دوران رسیده و بدون تربیت درست خانوادگی» معرفی می‌کند.

جینا نهایی، رمان‌نویس و دانشگاهی ایرانی نیز می‌گوید: «جنبه فاحش این مجموعه آن است که اعضای آن وانموند می‌کنند که نه تنها نماینده خود که کارشناس تمامی افراد ایرانی-‌ آمریکایی هستند.»

فیروزه دوما، طنز‌نویس ایرانی- آمریکایی نیز اظهار کرده است که تنها مشاهده آنونس این مجموعه برای وی کافی بود و افزوده است: «من قسمت اول این مجموعه را نگاه نکردم و هیچ‌یک از مجموعه‌های آن را نیز نخواهم دید. ترجیح می‌دهم یکساعت وقتم را در مطب دندانپزشک سپری کنم.»

رایان سیکرست تهیه کننده این مجموعه پیشتر ازبینندگان خواسته بود به این مجموعه به عنوان یک برنامه تفریحی واقع گرایانه نگاه کنند نه تفسیر سیاسی اجتماعی، با این‌حال پخش «شاهان سانسِت» از انتقادها در امان نماند.

پیشتر شارلوت صفوی، روزنامه‌نگار آمریکایی ایرانی‌تبار در مقاله‌ای که از سوی روزنامه‌ «هافینگتون پست» منتشر شد، آورده بود: «(شاهان سانست) جز عنوان ایرانی-آمریکایی‌شان، نه «من» بودند و نه «مال من». تا جایی که من می‌دانم آن «شاه»‌هایی که در تهران‌جلس می‌شناسم یا استاد دانشگاه «یوسی‌ال‌ای» هستند و فارغ‌التحصیل بهترین دانشگاه‌های آمریکا، یا دکتر هستند، بانکدارند و یا وکیل. بعضی‌های‌شان هم زنانی موفق و متخصص هستند.»

او در پایان آورده بود: «برای حمایت از هم‌میهنانم، من هم «شاهان سان‌ست» را تماشا خواهم کرد، کنایه‌های فرهنگی پرشمارش را هم خواهم گرفت، خوب هم به کلیشه‌هایش خواهم خندید. اما خواهش می‌کنم، از همه آمریکایی‌هایی که این سریال را تماشا خواهند کرد، خواهش می‌کنم یادشان نرود که ما این نیستیم و شیوه زندگی ما هم این چنین نیست.»
XS
SM
MD
LG