لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۵

سریلانکا به زودی واردات نفت از ایران را «متوقف می‌کند»


گزارش‌ها حاکی است سریلانکا که بخش اعظم نفت خود را از ایران خریداری می‌کند تصمیم گرفته است تا در روزهای آینده واردات نفت از ایران را متوقف کند و در این میان عراق نیز پیشنهاد داده است تا «میزان قابل توجهی» نفت به سریلانکا بفروشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل ار روزنامه «ساندی‌تایمز» چاپ سریلانکا ، مقام‌های وزارت نفت این کشور اعلام کرده‌اند که تا دهم فروردین، ۱۱ روز دیگر، واردات نفت از جمهوری اسلامی را قطع خواهند کرد و این در حالی است که سریلانکا «نزدیک به ۹۲ درصد» از نفت مورد نیاز خود را از ایران خریداری می‌کند.

در صورتی که این گزارش ها تایید شود، سریلانکا باید به دنبال واردات نفت از کشور دیگری باشد و از آن‌جایی که پالایشگاه‌ های سریلانکا مختص نفت خام سبک، نظیر نفت خام ایران و عربستان سعودی است، گفت‌و‌گوهایی با عربستان برای خرید نفت خام در جریان است.

علاوه بر این سریلانکا به دنبال افزایش خرید نفتی خود از عراق و عمان است و در این میان به گزارش «ساندی‌ تایمز»، عراق پیشنهاد داده است تا «مقادیر قابل توجهی» نفت به سریلانکا بفروشد.

گزارش‌ها در خصوص تصمیم سریلانکا برای قطع خرید نفت از ایران در حالی منتشر شده‌ است که بر اساس تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، کشورهایی که همچنان به مراودات نفتی با جمهوری اسلامی ادامه دهند از سوی واشینگتن مشمول مجازات خواهند شد.

تحریم‌های نفتی ایالات متحده از هشتم تیرماه اجرایی می‌شوند.

به دنبال این تحریم‌ها برخی از کشورها و کمپانی‌های بزرگ، تجارت نفتی خود را با ایران قطع کرده یا میزان آن را کاهش داده‌اند.

با این‌حال گزارش‌ها حاکی است که خریداران آسیایی نفت ایران در صدد معافیت از تحریم‌های نفتی علیه ایران هستند و چین و هند، از خریداران بزرگ نفت ایران، از جمله کشورهایی هستند که حاضر به تسلیم مقابل تحریم‌های نفتی علیه ایران نیستند؛ اگرچه با وجود تحریم‌های بین‌المللی خریدهای نفتی و نقل و انتقال وجه این خریدها با دشواری‌های بسیار همراه است.

به دنبال اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران، جمهوری اسلامی ابن تحریم‌ها را بی‌اثر خوانده و تأکید کرده است که نفت ایران همواره متقاضیان جدیدی خواهد داشت.

علیرغم این اظهارات گزارش‌ها حاکی است که در یکسال اخیر از میزان تولید نفت ایران کاسته شده است.

سازمان اوپک گزارش کرده است که تولید نفت ایران در ماه فوریه سال جاری میلادی، نسبت به یک ماه پیش از آن، روزانه ۳۷ هزار بشکه کاهش یافته است.

آژانس بین المللی انرژی نیز به تازگی در گزارشی اعلام کرده است که طی شش ماه آینده به احتمال زیاد از صادرات نفت ایران تا یک میلیون کاسته شود.

ایران هشدار داده است که با توجه به سطح بالای متقاضیان نفت ایران، تحریم آن موجب افزایش شدید قیمت نفت و همچنین کمبود نفت خام در بازارهای جهانی نفت خواهد شد.

این در حالی است که اوپک اگرچه از کاهش سطح تولید نفت ایران خبر داده، از دیگر سو اعلام کرده است که تولید نفتی دیگر کشورها افزایش یافته است و در مجموع تولید نفتی اوپک نسبت به ماه ژانویه، ۱۴۴ هزار بشکه در روز بیشتر شده است.

در حال حاضر به گفته اوپک، عراق و لیبی سطح تولید نفت خود را افزایش داد‌ه‌اند و پیشتر عربستان سعودی نیز برای تولید بیشتر نفت اعلام آمادگی کرده بود.

تحریم‌های نفتی علیه ایران بخشی از فشار‌هایی است که جامعه بین‌المللی برای مقابله با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی اعمال کرده است.

غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای ماهیت نظامی است و خواستار توقف فعالیت مشکوک هسته‌ای ایران و شفاف‌سازی جمهوری اسلامی در این زمینه شده است.

با این‌حال ایران همواره تأکید کرده است که از فعالیت‌‌های هسته‌ایش اهداف صلح‌آمیزی را دنبال می‌کند و برنامه هسته‌ای خود را همچنان پیش می‌برد.
XS
SM
MD
LG