لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۱

معاون وزیر نفت سوریه به جبهه مخالفان بشار اسد پیوست


عبدو حسام‌الدین در یک پیام ویدئویی چهار دقیقه‌ای اعلام کرد که دیگر نمی‌خواهد در خدمت یک «رژیم جنایتکار» باشد.
عبدو حسام‌الدین در یک پیام ویدئویی چهار دقیقه‌ای اعلام کرد که دیگر نمی‌خواهد در خدمت یک «رژیم جنایتکار» باشد.
روز پنجشنبه و یک روز پیش از سفر کوفی عنان، نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه به دمشق، معاون وزیر نفت سوریه از سمت خود استعفا کرد و به جمع مخالفان بشار اسد پیوست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کوفی عنان، دبیر کل پیشین سازمان ملل، روز پنجشنبه و پیش از سفر خود به سوریه برای دیدار با وزیر امور خارجه مصر و دبیر اتحادیه عرب وارد قاهره شد. وی در نظر دارد روز جمعه به همراه معاون خود، ناصر القدوه راهی دمشق شود.

آقای عنان در قاهره ضمن فراخواندن اپوزیسیون سوریه به همکاری با سازمان ملل و اتحادیه عرب گفت: «ما برای پایان دادن به خشونت‌‌ها و کشتار (در سوریه) هر چه در توان داریم انجام می‌دهیم... اما البته که راه حل نهایی در حل و فصل سیاسی نهفته است.»

حکومت بشار اسد از سفر کوفی عنان به سوریه استقبال کرده است.

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که روز پنجشنبه معاون وزیر نفت سوریه از سمت خود استعفا کرد و به جمع مخالفان بشار اسد پیوست.

عبدو حسام‌الدین، در یک پیام ویدئویی چهار دقیقه‌ای اعلام کرد که دیگر نمی‌خواهد در خدمت یک «رژیم جنایتکار» باشد و افزود به انقلاب مردمی می‌پیوندد که به مقابله با «بی‌عدالتی و کارزار بی‌رحمانه حکومت» سوریه برخاسته‌اند.

آقای حسام‌الدین ۵۷ ساله که ۳۳ سال عهده‌دار مشاغل دولتی بوده و سال ۲۰۰۹ نیز به سمت معاونت وزیر نفت منصوب شده بود، بلندپایه‌ترین مقام سوری است که تا این لحظه به اپوزیسیون این کشور پیوسته است.

معاون وزیر نفت سوریه روز پنجشنبه دولت اسد را یک «کشتی در حال غرق شدن» خواند و از همکاران خود نیز خواست تا از همکاری با دولت دست بکشند.

وی همچنین سوریه و چین را به حمایت از بشار اسد متهم کرد و گفت این دو کشور «نه دوست مردم که هم‌دست دولت سوریه در کشتار مردم هستند».

چین و سوریه تا کنون دو بار صدور قطعنامه از سوی شورای امنیت علیه سوریه را وتو کرده‌‌اند و با تأکید بر حل معضل سوریه از طریق مذاکره، همواره تأکید کرده‌اند که مخالف هرگونه دخالت نظامی در سوریه هستند.

به دنبال استعفای معاون وزیر نفت سوریه، برهان غلیون، رهبر اپوزیسیون سوریه از این اقدام عبدو حسام‌الدین استقبال و ابراز امیدواری کرده است که دیگر مقام‌های دولتی سوریه نیز دست به اقدامی مشابه بزنند.

سوریه از حدود یکسال پیش دستخوش ناآرامی‌ است. مخالفان بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، خواستار برکناری وی از قدرت هستند و این در حالی است که آقای اسد این درخواست را رد کرده است.

در این یک‌سال نیروهای دولتی به سرکوب گسترده مخالفان پرداخته و می گویند که هدف حملات آنها «گروه‌های تروریستی» است.

سازمان ملل و سایر نهاد‌های بین‌المللی و حقوق بشری تا کنون بارها نسبت به کشتار مخالفان در سوریه هشدار داده و خواستار توقف این روند شده‌اند.

به گفته سازمان ملل تا کنون بیش از هفت هزار و ۵۰۰ تن در سوریه قربانی سرکوب‌های حکومتی شده‌اند.
XS
SM
MD
LG