لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۲

موافقت دمشق با حضور ناظران اتحادیه عرب در سوریه


ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه
ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه
دمشق درخواست اتحادیه عرب برای حضور ناظران این اتحادیه در سوریه را پذیرفت. این اتحادیه تا پایان روز یکشنبه به حکومت بشار اسد مهلت داده بود تا در مورد این پیشنهاد اعلام نظر کند.

به گزارش آسوشیتد پرس، جهاد مقدسی، سخنگوی وزارت خارجه سوریه روز دوشنبه اعلام کرد که ولید معلم، وزیر خارجه این کشور به این درخواست اتحادیه عرب پاسخ مثبت داده و در یکشنبه شب نیز در همین زمینه نامه‌ای را برای نبیل العربی، رئیس اتحادیه عرب ارسال کرده است.

۲۲ عضو اتحادیه عرب پیشتر از سوریه خواسته بودند که تا چهارم آذرماه، در خصوص اعزام ۵۰۰ ناظر این اتحادیه به سوریه برای بررسی وضعیت ناآرامی‌ها در این کشور، اعلام نظر کند.

با تمام شدن این مهلت و خودداری دمشق از دادن پاسخ به درخواست اتحادیه عرب، این اتحادیه ششم آذرماه تحریم‌های اقتصادی را علیه نظام سوریه تصویب کرد. دمشق می‌گوید این تحریم‌ها به منزله «اعلام جنگ اقتصادی» علیه سوریه است.

از میان موارد تحریمی اتحادیه عرب «تحریم بانک مرکزی سوریه»، «توقف هرگونه سرمایه‌گذاری بانک‌های تجاری کشورهای عربی در خاک سوریه» و «بلوکه کردن حساب‌های دولت سوریه در کشورهای عربی» به سرعت اجرایی شد.

همچنین روز شنبه،‌ ۱۲ آذرماه سران این اتحادیه باردیگر در قطر گرد هم آمدند و ممنوعیت سفر «۱۹ مقام سوری» به کشورهای عضو این اتحادیه را نیز تأیید کردند. بشار اسد هدف این ممنوعیت قرار نگرفته اما ماهر اسد، برادر جوان‌تر وی و همچنین وزرای کابینه سوریه، روسای اطلاعاتی و فرماندهان امنیتی مشمول این تحریم هستند.

با این‌حال سران اتحادیه عرب پس از این بار دیگر به سوریه تا یکشنبه، ۱۳ آذرماه، فرصت دادند تا در مورد پیشنهاد این اتحادیه اعلام نظر کند که این‌بار گزارش‌ها حاکی از موافقت سوریه با پیشنهاد مزبور است.

در کنار اتحادیه عرب، سوریه از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و ترکیه نیز تحریم شده‌ است.

بیش از هشت ماه از آغاز ناآرامی و اعتراض‌های ضد حکومتی که در سوریه می‌گذرد و به گفته سازمان ملل سرکوب‌ها در سوریه در این مدت جان «بیش از چهار هزار تن»‌ را گرفته است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل، اخیرا قطعنامه پیشنهادی اتحادیه اروپا درباره سرکوب‌ها در سوریه را از تصویب گذراند و «نقض مستمر حقوق بشر» در این کشور را محکوم کرد.

علیرغم تحریم‌ها و هشدارهای نهادهای حقوق بشری، سرکوب همچنان در سوریه ادامه دارد.

مخالفان رژیم بشار اسد در سوريه اعلام کرده‌اند که ماه نوامبر، خونبارترين ماه از زمان آغاز اعتراض‌ها در اين کشور بوده و به گفته آن‌ها، در اين ماه «دستکم ۷۳۴ غیرنظامی» کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG