لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۷

معترضان در سوریه: یک هفته تظاهرات سراسری برگزار می‌کنیم


تظاهرات ضد حکومتی در بانیاس، جمعه- ۹ اردیبهشت
تظاهرات ضد حکومتی در بانیاس، جمعه- ۹ اردیبهشت
در حالی که دولت جدید سوریه وعده تدارک «طرح جامعی برای اصلاحات» را داده است، مخالفان بشار اسد گفته‌اند از روز یکشنبه به مدت یک‌هفته برای شکستن محاصره دو شهر‌ درعا و دوما، در سراسر سوریه دست به تظاهرات می‌زنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در پی تداوم محاصره شهرهای درعا و دوما از سوی نیروهای حکومتی و یک روز پس از کشته شدن دستکم شش تن از معترضان در درعا، مخالفان حکومت سوریه این هفته را «هفته شکستن محاصره» نامیده‌، اعلام کردند که در این مدت در شهرهای مختلف دست به تظاهرات و راهپیمایی خواهند زد.

به گزارش این خبرگزاری، ارتش سوریه روز دوشنبه، ۵ اردیبهشت، با سه تا پنج هزار نفر نیروی نظامی و به همراه چندین تانک به شهر درعا یورش برده و این شهر را به محاصره خود درآورده است. در حال حاضر آب و برق در این شهر قطع شده است.

مخالفان در حالی از راهپیمایی‌های آتی خبر داده‌اند که روز شنبه، دولت سوریه اعلام کرد که «طرح جامعی برای اصلاحات» در سوریه را در دست تهیه دارد.

خبرگزاری سوری «سانا»، به نقل از عادل سفر، نخست وزیر سوریه اعلام کرد که این اصلاحات در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، قضایی و اقتصادی صورت خواهد گرفت و سه کمیته متشکل از نیروهای قانونی، اجرایی و فنی، روند پیشرفت این اصلاحات را تحت نظر خواهند داشت.

علاوه بر این، کابینه بشار اسد نیز با پیشنهاد ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر در بخش خصوصی موافقت کرده است.

وعده‌های دولت سوریه پس از آن داده شد که روز جمعه، به دنبال تظاهرات اعتراضی علیه حکومت بشار اسد و درگیری‌های گسترده میان مخالفان و نیروهای حکومتی، ناظران حقوق بشری در سوریه، از کشته شدن ۳۳ نفر در درعا، ۲۷ تن در حمص و دو نفر در لاذقیه و ادلب خبر دادند.

دولت سوریه نیز اعلام کرده است که در این کشمکش‌ها دستکم هفت نیروی امنیتی به ضرب گلوله کشته شده‌اند.

سوریه از اواسط ماه مارس شاهد اعتراضات ضدحکومتی است و به نوشته خبرگزاری فرانسه، از زمان آغاز ناآرامی‌های تا کنون، حدود ۶۰۰ نفر در شهرهای مختلف سوریه کشته شده‌اند.

در اعتراض به این سرکوب‌ها، ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه حکومت سوریه به اجرا گذاشته و ضمن مسدود کردن اموال برادر بشار اسد و چند تن از مقامات ارشد و افراد وابسته به سرویس‌های اطلاعاتی سوریه، تمامی شهروندان ایالات متحده را از انجام معاملات تجاری با مقامات ارشد دولت سوریه بر حذر داشته است.

اتحادیه اروپا نیز روز جمعه بر سر منع فروش اسلحه و تجهیزاتی که امکان دارد برای سرکوب داخلی مورد استفاده نیروهای سوری قرار بگیرد و همچنین قطع تجارت با دولت سوریه به توافق اولیه رسید. قرار بر این است این موارد طی روزهای آینده به طور رسمی به تصویب برسند.
XS
SM
MD
LG