لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۱

شرکت روسی «تات‌نفت»: قراردادی با ایران نبسته‌ایم


شرکت «تات‌نفت» در تاتارستان
شرکت «تات‌نفت» در تاتارستان
یک روز پس از آن‌که ایران از عقد قرار داد با شرکت نفتی «تات‌نِفت» روسیه خبر داد، این شرکت امضای هرگونه قرارداد با ایران برای توسعه میدان نفتی زاغه را تکذیب کرد. ایران نیز روز دوشنبه تأکید کرد که این قرار داد نه با شرکت «تات‌نِفت» که با شرکت «تات‌نِفت ایران اویل کمپانی کیش» بسته شده است.

روز يكشنبه خبرگزاری‌های ایران به نقل از وزیر نفت جمهوری اسلامی نوشتند که شرکت «تات‌نِفت» جمهوری تاتارستان روسیه با ایران توافقنامه‌ای به ارزش یک میلیارد دلار برای توسعه میدان نفتی زاغه در بوشهر امضاء کرده که به دنبال آن شرکت «تات‌نفت» هرگونه توافق برای توسعه یک میدان نفتی در ایران را تکذیب کرد.

این شرکت در یک اعلامیه مطبوعاتی که در پورتال رسمی اینترنتی این شرکت نیز قرارداده شده، اظهار کرده است که «تات‌نِفت» در زمينه پروژه‌های نفت و گاز در ايران، با جمهوری اسلامی وارد هيچ توافق‌ يا قراردادی نشده، هيچ سندی را امضا نکرده و هيچ تعهدی را قبول نکرده است.

تصویر منتشر شده در خبرگزاری ایسنا مربوط به مراسم امضای قرارداد توسعه میدان نفت سنگین زاغه
تصویر منتشر شده در خبرگزاری ایسنا مربوط به مراسم امضای قرارداد توسعه میدان نفت سنگین زاغه
این در حالی است که خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی روز یکشنبه ضمن انتشار تصاویری مربوط به این مراسم، از عقد این توافقنامه با شرکت «تات‌نِفت» خبر دادند.

با این‌حال خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز دوشنبه تأکید کرد که این قرار داد با شرکت «تات‌نفت ایران اویل کمپانی کیش» بسته شده است.

این خبرگزاری به نقل از صادق علی ناصری، مدیرعامل شرکت «تات نفت ایران اویل کمپانی کیش»، انتشار خبر روز یکشنبه را یک اشتباه رسانه‌ای دانست و گفت: «قراردادی که برای توسعه میدان نفت سنگین زاغه به امضا رسیده، میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت تات نفت ایران اویل کمپانی کیش بوده است.»

آقای ناصری با این‌حال افزود: «البته تات‌نفت روسیه هم یکی از سهامداران تات‌نفت ایران اویل کمپانی کیش است.»

به گزارش سایت خبری وزارت نفت ایران، شانا، قرارداد مزبور روز یکشنبه با حضور رستم مینیخانوف، رییس جمهوری خودمختار تاتارستان روسیه و رستم قاسمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی، میان شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران، متن، و شرکت «تات‌نِفت ایران اویل کمپانی کیش» به امضا رسیده است.

در این زمینه، مدیر عامل شرکت «تات‌نفت ایران اویل کمپانی کیش» اظهار کرده است که هم‌زمان با امضای قرارداد در روز یکشنبه، مقامات تاتارستان هم برای مشارکت و حضور در پروژه‌های نفتی و گازی ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

وزیر نفت ایران روز یکشنبه تأکید کرده بود این قرارداد تا پیش از پایان سال ۱۳۹۰ نهایی می‌شود و بر اساس این تفاهم‌نامه قرار است که در فاز اول، از میدان نفتی زاغه «هفت هزار بشکه» و در فاز دوم «۵۵ هزار بشکه» نفت استخراج شود.

مقام‌های ایران در این روز همچنین تأکید کردند که این قرار بر این است این تفاهم‌نامه با سرمایه‌گذاری «بانک تات ایران» اجرایی شود.

میدان زاغه، از میدان‌های جنوب غرب ایران است و در ۲۵ کیلومتری شهر بندری دیلم در استان بوشهر قرار دارد.

در حال حاضر با توجه به تحریم‌های بین‌المللی شرکت‌های بزرگ نفتی روسیه نظیر گازپروم و لوک‌اویل، فروش فرآورده‌های نفتی به ایران را متوقف کرده‌اند.

همچنین شرکت «لوک‌اویل» روسیه در فروردین‌ماه سال ۱۳۸۹، توسعه میدانی نفتی اناران در استان ایلام را که پروژه‌ای به ارزش ۴۳ میلیون دلار بود رها کند.

در شهریورماه سال جاری نیز شرکت ملی نفت ایران به دلیل تأخیرهای متعدد، شرکت گازپروم روسیه را از طرح توسعه میدان مشترک نفتی آذر، در بلوک نفتی اناران، کنار گذاشت.

جمهوری اسلامی سومین صادرکننده نفت در سطح جهان به شمار می‌رود و حدود ۵۰ درصد از درآمد ایران از محل صادرات نفت تامین می‌شود.
XS
SM
MD
LG