لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۷

بازداشت چند ساعته کنسول سفارت اسپانیا در ۲۵ بهمن


به دنبال بازداشت چند ساعته کنسول سفارت اسپانیا در ایران در تاریخ ۲۵ بهمن، وزارت امور خارجه اسپانیا در اعتراض به این اقدام جمهوری اسلامی، سفیر ایران در اسپانیا را احضار کرد.

به نوشته خبرگزاری رسمی آلمان به نقل از روزنامه اسپانیایی «ال پائیس»، ایگناسیو پِرِس کامبرا، کنسول سفارت اسپانیا که در تاریخ ۲۵ بهمن و در زمان تجمعات مردم تهران برای پیاده روی با سفیر این سفارتخانه به خیابانی که سفارت اسپانیا در آن واقع است رفته بود، از سوی تعدادی لباس شخصی دستگیر و به قرارگاه پلیس منتقل شد.

این خبرگزاری می‌افزاید که آقای کامبرای ۴۲ ساله مدت چهار ساعت و نیم در بازداشت پلیس بوده است.

به نوشته «ال پائیس» در واکنش به این اقدام جمهوری اسلامی، وزارت امور خارجه اسپانیا، مرتضی صفاری نطنزی، سفیر ایران در مادرید را به این وزارتخانه احضار کرده است و ترینیداد ییمِنِز، وزیر امور خارجه اسپانیا نیز در نامه‌ای به مقامات جمهوری اسلامی، این اقدام را «غیر قابل قبول» خوانده است.

خبرگزاری رسمی آلمان می‌افزاید که علاوه بر این، اسپانیا در اعتراض به این اقدام ایران، دیدار رسمی مقامات ارشد وزارت خارجه جمهوری اسلامی از اسپانیا را نیز لغو کرده است.

پیشتر و در جریان ناآرامی‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ۱۳۸۸ نیز مقامات جمهوری اسلامی بارها سفارتخانه‌های اروپایی، به ویژه سفارت بریتانیا و فرانسه را به دخالت در امور ایران و دامن زدن به ناآرامی‌ها متهم کرده و افرادی را نیز دستگیر کرده بودند.

در تیرماه ۸۸، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ۹ کارمند سفارت بریتانیا، از جمله حسین رسام، کارمند ایرانی سفارت بریتانیا را به اتهام دست داشتن در اعتراضات پس از انتخابات دستگیر کردند.

در مرداد ماه همان سال نیز، نازک افشار، کارمند ایرانی سفارت فرانسه نیز به اتهام باز کردن در سفارتخانه به روی معترضان بازداشت کردند.

همچنین وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در پی ناآرامی‌های عاشورای ۸۸ اعلام کرد که دو تن از دیپلمات‌های سفارت آلمان را دستگیر کرده است.

در این مدت همچنین حامیان دولت محمود احمدی‌نژاد و اعضای بسیج در مقابل سفارتخانه‌های مختلفی از جمله سفارت بریتانیا، ایتالیا و فرانسه دست به تظاهرات زدند.

در جریان اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری که مقامات جمهوری اسلامی از آن تحت عنوان «فتنه» یاد می‌کنند، انگشت اتهام مقامات ایران بارها به سوی کشورهای اروپایی و عوامل بیگانه بارها به عنوان عاملان اصلی دامن زدن به این ناآرامی‌ها نشانه رفته است.

در جریان تظاهرات ۲۵ بهمن نیز که به دنبال فراخوان میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالف دولت به مناسبت همراهی با مردم تونس و مصر در شهرهای مختلف ایران برپا شد، جمهوری اسلامی بار دیگر اعلام کرد که این فراخوان از سوی کشورهایی نظیر «آمریکا، انگلیس و اسرائیل» طراحی شده بود.
XS
SM
MD
LG