لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۸

ادامه عملیات نجات مسافران یک کشتی در ایتالیا؛ سه تن کشته شده اند


کشتی «کوستا کونکوردیا»
کشتی «کوستا کونکوردیا»
عملیات نجات مسافران یک کشتی عظیم مسافرتی که جمعه شب در اثر برخورد با صخره‌ای در غرب ایتالیا غرق شد همچنان ادامه داد. این سانحه تا کنون سه کشته و ۳۰ زخمی برجای گذاشته و ۱۷ تن از مسافران این کشتی همچنان مفقود هستند.

به گزارش آسوشیتد پرس کشتی غول‌آسای «کوستا کونکوردیا» که جمعه صبح با چهار هزار و ۲۰۰ مسافر بندری در نزدیکی رم را ترک کرده بود، شامگاه همان روز در نزدیکی جزیره‌ «جیلیو» در غرب ایتالیا، در اثر برخورد با صخره و آسیب شدید، ذره ذره در آب فرو رفت.

با گذشت بیش از ۳۶ ساعت از این حادثه، مقامات ایتالیا تأیید کرده‌اند که تا این لحظه سه نفر، دو فرانسوی و یک شهروند پرو، کشته و حدود ۳۰ تن زخمی شده‌اند که حال دستکم دو تن از مجروحان وخیم گزارش شده است.

تا ساعت سه بامداد روز شنبه این کشتی تقریبا به طور کامل تخلیه شد اما همچنان ۱۷ تن از مسافران این کشتی مفقود هستند.

در حال حاضر عملیات نجات برای یافتن شش خدمه و ۱۱ تن از مسافران مفقود این کشتی کماکان ادامه دارد.

به گفته مقام‌های قضایی محلی، در حال حاضر ناخدای این کشتی به ظن «قتل غیرعمد» از سوی پلیس بازداشت شده و تحت بازجویی قرار دارد.

یک مقام مسئول قضایی به خبرگزاری ایتالیایی «آنسا» گفته است: فرانچسکو سکِتینوی ۵۲ ساله متهم است که کشتی را پیش از نجات تمام مسافران ترک کرده و در عین حال با انتخاب مسیری باریک و صعب‌العبور موجب وقوع این حادثه شده است.

گزارش‌ها حاکی است که آقای سکِتینو ساعت ۱۱:۳۰ شب کشتی را ترک کرده و این در حالی است که عملیات نجات ساعت‌ها پس از آن همچنان ادامه داشت.

طبق قوانین دریایی، در صورت بروز حادثه، ناخدای کشتی باید آخرین فردی باشد که کشتی را ترک می‌کند که در غیر این صورت، جرایم جنایی متوجه وی می‌شود.

اگرچه آقای سکِتینو اتهام انتخاب نادرست مسیر را رد کرده و تقصیر را به گردن نبودن هیچ‌علامت هشدار دهنده‌ای در خصوص صخره‌ها انداخته، افراد محلی می‌گویند با توجه به عریض بودن مسیر، ناخدای این کشتی بزرگ با بیش از ۱۱۴ هزار تن وزن، به راحتی می‌توانست با عبور از مسیر دیگری، مانع از برخورد با صخره‌ها شود.

کشتی مجلل ۵۶۰ میلیون دلاری «کوستا کونکوردیا» از سال ۲۰۰۶ فعالیت خود را آغاز کرده بود.
XS
SM
MD
LG