لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۶

مکارم شیرازی: نرخ تورم اعلام شده واقعی نیست


آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی
آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی
آیت الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید نزدیک به محافظه‌کاران نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی را غیرواقعی دانسته است و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز این نرخ را «شک برانگیز» خوانده و خواستار توضیح بانک مرکزی در این خصوص شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر آیت‌الله مکارم شیرازی روز چهارشنبه، ۲۳ فروردین در سخنانی در قم گفت: «اگرچه تورم را ۲۱ درصد اعلام می‌کنند، اما واقعیت چیز دیگری است. ما شاهد قیمت‌هایی هستیم که جهشی بالا می‌روند.»

آقای مکارم شیرازی روز چهارشنبه مسئله تورم و گرانی را «یکی از توطئه‌های دشمن دانست» و در عین حال گفت: «مسئولان در محاسبه نرخ تورم چیزهایی را جزو سبد خرید مردم قرار می‌دهند که این‌ها تأثیری در زندگی روزمره مردم ندارد.»

بانک مرکزی به تازگی نرخ تورم در ۱۲ ماه سال ۹۰ را با ۹.۱ درصد افزایش نسبت به سال پیش از آن ۲۱.۵ درصد اعلام کرد که انتشار این رقم انتقادهایی را به همراه داشت. منتقدان بر این باورند که نرخ تورم بیش از رقم اعلام شده است.

مصطفی مطور زاده، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس روز چهارشنبه، ۲۳ فروردین، نرخ تورم اعلام شده را «شک برانگیز» خواند و گفت: «افزایش قیمت‌های اخیر به خصوص پس از آغاز اجرای فاز اول قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، شک و تردید در مورد این نرخ تورم را دو چندان می‌کند.»

وی در ادامه تأکید کرد که بانک مرکزی «باید پاسخگوی نحوه بررسی نرخ تورم و چیزی که عنوان کرده باشد».

در همین زمینه وبسایت «خبرآنلاین» نیز روز چهارشنبه گزارش کرد که به دنبال اعلام نرخ تورم از سوی بانک مرکزی «برخی از خوانندگان با غیرواقعی خواندن این نرخ، عنوان کردند تورم قابل لمس در سال گذشته بسیار بیش از این رقم بوده است».

از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در ایران موج انتقادها از نحوه اجرای این قانون بالا گرفته است و به گفته نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی، این طرح به افزایش گرانی و تورم دامن زده است.

روز چهارشنبه آیت‌الله نوری همدانی، از مراجع تقلید از مسئولان خواست تا جلوی تورم را بگیرند و حسن تأمینی، نماینده رشت در مجلس نیز درخواست مشابهی را مطرح کرد.

در عین حال حسین شریعتمداری، مدیر مسوول روزنامه کیهان نیز ۲۳ فروردین‌ماه در یادداشتی نوشت: «گرانی لجام گسیخته، جهشی و مصنوعی برخی از کالا و خدمات ضروری، ناشی از بی‌توجهی و مسئولیت ناشناسی شماری از مسئولان و مراکز تصمیم ساز است، مسئولانی که به جرات می‌توان گفت از حوزه دغدغه‌های مردم دور شده و به مرز نامردمی رسیده‌اند.»

نرخ تورم در حالی بیستم فروردین‌ماه از سوی بانک مرکزی اعلام شد که مرکز آمار ایران به عنوان متولی قانونی اعلام نرخ تورخ، ماه‌ها است که از اعلام نرخ تورم خودداری می‌کند و بانک مرکزی نیز از آذرماه ۱۳۹۰ تا کنون هیچ اطلاعی درباره نرخ تورم منتشر نکرده بود.
XS
SM
MD
LG