لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۷

دهمین دادگاه «اختلاس»؛ «مدیر عامل ۱۹ ساله ۱۹ میلیارد تومان سهام داشت»


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.
در جلسه دادگاه رسیدگی به اختلاس بزرگ، یکی از متهمان به ارتباط نفر اول این پرونده با «وزرا و وکلای مجلس» اشاره کرد و گفت که متهم ردیف اول به واسطه ارتباطش با یک شرکت عظیم فولاد به مدیر عاملی معاون وزیر صنایع، نبض قیمت بازار فولاد را در دست داشت.

در دهمین جلسه دادگاه که روز یکشنبه،‌ ۲۴ اردیبهشت‌ماه برگزار شد، مدیر عامل وقت شرکت خدمات عمومی فولاد ایران، از شرکت «ایمیدرو» به ریاست معاون وزیر صنایع به عنوان «اصلی‌ترین نبض فولاد کشور» یاد کرد و گفت: «بازار فولاد هر روز صبح در انتظار اعلام قیمت از سوی خسروی بود. او می‌توانست هر ساعت قیمت را تغییر دهد. در واقع تنظیم بازار با او بود، چون با ایمیدرو ارتباط داشت.»

این متهم تاکید کرد که تسلط مه آفرید خسروی بر بازار فولاد در حالی بود که وی «دو سال» بود وارد بازار فولاد شده بود.

وی که خود به اختلال در نظام اقتصادی، پولشویی و تنزیل متهم شده است، در بخشی دیگر از اظهاراتش با اشاره به «دریافت رشوه ۹۰۰ میلیون تومانی» معاون وزیر صنایع، گفت: حقوق یک ماه مدیر عامل شرکت ایمیدرو «به اندازه ۱۵ سال حقوقش از دولت بوده است».

این فرد همچنین از معاون وزیر صنایع به عنوان «مشاور» خسروی یاد کرد.

روزنامه‌های ایران دی‌ماه سال گذشته از بازداشت معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به اتهام «مسائل اقتصادی و ارتباط سوء با جریان انحرافی» و دخالت در «اختلاس سه هزار میلیارد تومانی» خبر دادند.

مدیر عامل شرکت فولاد ایران، در دفاعیات خود همچنین ضمن بیان اینکه آقای خسروی «همیشه با وزرا و وکلا بود»، از دادن «کیف پول» از سوی آقای خسروی به «مسئولان رده اول» سخن به میان آورد و گفت: «همان‌ها کلی خسروی را ساپورت می‌کردند... قطعا آقایان پشت پرده می‌توانستند از این قیمت شکنی در بازار حمایت کنند و بدون این حمایت امکان‌پذیر نبود... چون آن‌ها نبض بازار فولاد را در دست داشتند، پس برای بسیاری از موارد کشور می‌توانستند تصمیم بگیرند.»

مدیر عامل شرکت فولاد ایران روز یکشنبه همچنین با اعلام این‌که وزارت صنایع بر عملکر شرکت ایمیدرو نظارت می‌کرد، گفت: «شرکت ایمیدرو در بحث شهرک‌ها و فولاد و ارتباط با وزیر نقش محوری بازی می‌کرد.»

وی در ادامه خود را رزمنده «یادگار هشت سال دفاع مقدس و خانواده شهید» معرفی کرد و تأکید کرد که بدون اطلاع از اقدامات غیرقانونی آقای خسروی، تنها به جهت سود بالایی که آقای خسروی به تاجران می‌داد، با وی وارد معامله شده بود.

جلسه روز یکشنبه برای رسیدگی به اتهامات هفت متهم پرونده برگزار شده است و در دو بخش صبح و عصر برگزار می‌شود.

مدیر عامل ۱۹ ساله با ۱۹ میلیارد تومان سهام

در جلسه روز یکشنبه دادگاه، مدیر عامل ۱۹ ساله هیات مدیره «فولاد فام اسپادنا» نیز به عنوان مطلع حضور داشت.

وی که به گفته خود تا دوم دبیرستان تحصیل کرده است، در این جلسه گفت: «من هیچ سمتی در فولادفام اسپادنا نداشتم و تنها اسم رییس هیات مدیره برای من انتخاب شده بود.»

این فرد مطلع گفت که ماهانه «یک میلیون تومان» حقوق می‌گرفته و افزود: «۱۹ میلیارد تومان از سهام شرکت به نام من است. بقیه سهام نیز به نام دیگر اعضای هیات مدیره بود.»

وی در جلسه مزبور در پاسخ به سوال قاضی که از او پرسید «می دانی هیات مدیره یعنی چه؟» گفت: «نه، نمی‌دانم.»

پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی مربوط به فعالیت‌های اقتصادی «گروه امیر منصور آریا» است که متهم شده است با استفاده از نفوذ خود و همکاری برخی افراد از جمله مقام‌های دولتی و نمایندگان مجلس اقدام به باز کردن اعتبارنامه‌های بازرگانی (ال‌سی‌های) جعلی و دریافت وام‌های کلان بانکی کرده‌است.
XS
SM
MD
LG