لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۰۲

قول ایجاد ۳۰۰ هزار شغل برای خواباندن ناآرامی‌های تونس


زین‌العابدین‌ بن علی، رئیس جمهوری تونس
زین‌العابدین‌ بن علی، رئیس جمهوری تونس
به دنبال ناآرامی‌های چند وقت اخیر در تونس که به دلیل اعتراض به بیکاری و گرانی به راه افتاد و ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت، رئیس جمهوری این کشور اعلام کرد ۳۰۰ هزار شغل جدید در کشور ایجاد خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری‌های خارجی، زین‌العابدین‌ بن‌ علی، رئیس جمهور تونس، روز دوشنبه و پس از هفته‌ها ناآرامی در اعتراض به بیکاری و گرانی که در ۲۳ سال حکمرانی وی از مهم‌ترین عوامل نارضایتی مردم تونس بوده، اعلام کرد که دولت وی تا پیش از پایان یافتن سال ۲۰۱۲، ۳۰۰ هزار شغل جدید ایجاد خواهد کرد.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز نوشته است که محمد صخر الماطری، داماد میلیاردر آقای بن علی، نیز که صاحب یک شرکت بزرگ در این کشور است، متعهد شده است ۲۰۰ فارغ‌التحصیل فاقد شغل را به استخدام این شرکت در بیاورد.

علی‌رغم این تعهد، گزارش‌ها حاکی از آن است ناآرامی‌ها در روز دوشنبه همچنان در برخی شهرهای تونس ادامه داشته است.

خبرگزاری فرانسه نیز نوشته است که خبرنگاران تونس در نظر دارند بعدازظهر سه‌شنبه، ۲۱ دی‌ماه، دست به تظاهرات بزنند.

در هفته‌های گذشته شهرهای مختلف تونس شاهد تظاهرات و ناآرامی‌های گسترده بوده است.

تنش‌ها در تونس زمانی آغاز شد که در تاریخ ۲۶ آذرماه یک جوان فارغ‌التحصیل ۲۶ ساله که بدون مجوز کار به فروش میوه و سبزیجات می‌پرداخت، در اعتراض به مصادره محصولاتش توسط پلیس، در شهر «سیدی بویزید» تونس خود را به آتش کشید. وی در ۲۱ دی‌ماه بر اثر جراحات شدید در گذشت.

به نوشته خبرگزاری‌ها، این اعتراض‌ها و به دنبال آنها خشونت، بدترین ناآرمی‌های این کشور در دهه‌های گذشته به شمار می‌رود.

اگرچه سازمان ملل و ایالات متحده نیروهای امنیتی و پلیس را عامل این خشونت‌ها دانسته و از نحوه برخورد دولت با معترضین ابراز نگرانی کرده‌اند، رئیس جمهور تونس شورش‌های اخیر را «اقدام تروریستی» خوانده و «باندهای تبهکاری» و «عوامل بیگانه» را عامل این ناآرامی‌ها دانسته است.

علی‌رغم این اظهارات آقای بن علی، هفته گذشته هزاران وکیل تونسی در اعتراض به این خشونت‌ها که به گفته آن‌ها از سوی پلیس تونس اعمال شده است، دست به اعتصاب زدند.

به گفته دولت تونس، در اثر ناآرامی‌های تونس ۱۴ نفر جان باخته‌اند و این در حالی است که عفو بین‌الملل تعداد کشته‌ها را ۲۳ نفر اعلام کرده است.

در همین زمینه یک مقام رسمی اتحادیه کارگری تونس نیز به خبرگزاری فرانسه گفته است که بر اساس آمار ارائه شده از سوی پزشکان بیمارستان قصرین، تنها در طول سه روز درگیری در شهر قصرین تونس بیش از ۵۰ نفر کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG