لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۹

هشت سرباز ترکیه بر اثر انفجار دو بمب کشته شدند


یک سرباز ترکیه در مرز با کردستان عراق
یک سرباز ترکیه در مرز با کردستان عراق
بر اثر دو انفجار در منطقه کردنشین جنوب شرقی ترکیه و در نزدیکی مرز عراق که روز چهارشنبه به وقوع پیوست، هشت سرباز ترک کشته‌ شدند. وزیر دفاع ترکیه اعضای گروه پ.کا.کا را مسئول این بمبگذاری ها دانست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این انفجارها در دو منطقه مختلف ناحیه «چوکورجا» در استان مرزی «حَکّاری» ترکیه به وقوع پیوسته و علاوه بر از پای در آوردن هشت سرباز تعدادی را نیز زخمی کرده است که به گفته شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان ترک» با توجه به وخامت حال برخی از مجروحان، امکان دارد تعداد تلفات افزایش پیدا کند.

این انفجارها در حالی رخ داده است که چند روز پیش از این رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در سخنانی هشدار داد که صبر ترکیه در مقابل شورشیان پ.کا.کا رو به پایان است و گفت که پس از ماه رمضان، آنکارا اقدامات شدیدتری را در مواجه با اعضای این گروه به کار خواهد بست.

عصمت ییلماز، وزیر دفاع ترکیه روز چهارشنبه در گفت‌و‌گو با رسانه‌های ترکیه پ.‌کا‌.کا را مسئول این بمبگذاری دانست.

وی تاکید کرد که اعضای حزب کارگران کردستان در صدد سنجش صبر مقامات ترکیه هستند و افزود که آنکارا به این اقدام پاسخ خواهد داد.

علیرغم نشانه‌رفتن انگشت اتهام به سوی پ.‌کا.‌کا، این گروه تا این لحظه مسئولیت این بمبگذاری را به عهده نگرفته است.

در دو ماه گذشته بر اثر درگیری‌ میان اعضای پ.کا.کا و سربازان ارتش ترکیه، بیش از ۳۰ سرباز و ۱۰ عضو این گروه جان خود را از دست داده‌اند.

پرتلفات‌ترین کشتار سربازان ترک از سال ۲۰۰۸ تا کنون، ۲۳ تیرماه در منطقه کرد نشین «دیار بکر» به وقوع پیوست که در جریان آن ۱۳ سرباز جان خود را از دست دادند.

حزب کارگران کردستان که خواهان استقلال مناطق کردنشین است، از سال ۱۹۸۴ مبارزه مسلحانه علیه دولت ترکیه را آغاز کرده است.

طی ۲۷ سال درگیری مسلحانه پ.کا.کا با نیروهای دولتی ترکیه، بیش از ۴۰ هزار نفر جان باخته‌اند که بیشتر آن‌ها از شهروندان کرد ترکیه بودند. خبرگزاری فرانسه این رقم را «بیش از ۴۵ هزار نفر» اعلام کرده است.

پ.کا.کا از سوی ترکیه، اتحادیه اروپا، آمریکا و ایران در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گرفته است.
XS
SM
MD
LG