لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۲

امارات متحده عربی سفیر خود را از تهران فراخواند


وزیر امور خارجه امارات (چپ) در بیانیه ای سفر محمود احمد نژاد به جزیره ابوموسی را محکوم کرده است.
وزیر امور خارجه امارات (چپ) در بیانیه ای سفر محمود احمد نژاد به جزیره ابوموسی را محکوم کرده است.
به دنبال اعتراض وزارت امور خارجه امارات متحده عربی به سفر محمود احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی، این کشور سفیر خود را از ایران فراخواند.

خبرگزاری رسمی امارات، وام، روز پنجشنبه، ۲۴ فروردین، در خبری کوتاه اعلام کرد که وزارت خارجه این شیخ‌نشین سیف محمد عبید الزعابی، سفیر امارات در ایران را برای «مشورت» فراخوانده است.

این خبر پس از آن منتشر شد که پس از سفر روز ۲۳ فروردین‌ماه محمود احمدی نژاد به جزیره ابوموسی، وزارت خارجه امارات به این اقدام اعتراض کرد.

شيخ عبدالله بن زايد آل نهيان، وزير امور خارجه امارات، روز چهارشنبه، سفر محمود احمدی‌نژاد به این جزیره را «نقض آشکار حاکميت امارات بر سرزمين های خود و گامی رو به عقب در زمينه تمام تلاش ها و کوشش های امارات به منظور يافتن راه حلی صلح آميز برای پايان دادن به اشغال سه جزيره اماراتی از سوی ايران» دانسته است.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، روز چهارشنبه در ادامه سفر خود به استان هرمزگان وارد جزيره ابوموسی شد و در سخنانی گفت که «ملت ايران هيچ نگرانی از ناحيه تحريف اسامی چون خليج فارس ندارد چرا که نگرانی ناشی از ناتوانی و ضعف است که ملت ايران از اين نقيصه دور هستند.»

وبسایت خبری «گلف‌نیوز» چاپ دوبی گزارش داده که در کنار اعتراض‌های امارات، بحرین نیز به سفر رییس جمهوری ایران به جزیره ابوموسی اعتراض کرده است.

به گزارش این وب سایت، خلیفه‌ بن سلمان آل خلیفه، نخست وزیر بحرین، روز پنجشنبه سفر محمود احمدی‌نژاد به ابوموسی را «نقض تمامیت ارضی و توافق‌های دو جانبه طرفین بر سر جزایر تنب بزرگ، کوچک و ابوموسی» دانسته و در این زمینه با امارات ابراز همبستگی کرده است.

نخست وزیر بحرین ضمن تأکید بر برقراری ثبات و امنیت در منطقه، از ایران خواسته است تا از دست زدن به اقداماتی که موجب تخریب روابط و همکاری‌های ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌شود، خودداری کند.

«گلف نیوز» همچنین اعلام کرده که در اعتراض به سفر رییس جمهوری ایران به ابوموسی، تیم ملی فوتبال امارات بازی دوستانه خود با ایران را که قرار بود سه شنبه هفته آینده در فجیره امارات برگزار شود، لغو کرده است.

مقام های ایرانی هنوز به اظهارات مقام های اماراتی و اقدام های این کشور واکنشی نشان نداده اند.

جزيره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک که تا سال ۱۹۷۱ زير سيطره بريتانيا قرار داشت، همزمان با عقب نشينی نيروهای نظامی اين کشور از خليج فارس و استقلال کشورهای زير سلطه آن، به کنترل ايران درآمد.

ابوموسی که تنها جزيره دارای جمعيت در ميان اين سه جزيره است، بر اساس توافقی ميان ايران و شيخ نشين شارجه که اکنون بخشی از امارات متحده عربی است به صورت مشترک اداره می شود.

اما امارات می گويد که ايران در سال ۱۹۹۲ کنترل کامل جزيره ابوموسی را در اختيار گرفته و اقدام به ايجاد فرودگاه و پايگاه نظامی در آن کرده است.

ايران اظهارات مقام های اماراتی درباره حاکميت بر سه جزيره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را بی اساس دانسته و اختلافات ميان دو کشور را «سوء تفاهم» خوانده است.
XS
SM
MD
LG