لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

ابراز نگرانی دوباره اروپا و سازمان ملل از خشونت‌ در سوریه


خانه‌ای تخریب شده در ادلب سوریه، ۱۰ اسفند ۱۳۹۰
خانه‌ای تخریب شده در ادلب سوریه، ۱۰ اسفند ۱۳۹۰
همزمان با تداوم حملات ارتش سوریه به شهر حمص، اتحادیه اروپا روز جمعه از اعمال خشونت در سوریه ابراز «وحشت» کرد. در عین حال سازمان ملل نیز نسبت به دریافت گزارش‌هایی در خصوص اعدام «۱۷ تن» در حمص و از سوی نیروهای نظامی ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هرمان فون رومپِی، رئیس اتحادیه اروپا، روز جمعه پس از نشست دو روزه رهبران این اتحادیه با محوریت مسئله سوریه، از خشونت‌ها در سوریه ابراز وحشت کرد و گفت که این اتحادیه در تلاش برای ثبت به گفته وی «این خشونت‌های وحشتناک» است و به بانیان این ناآرامی‌ها در خصوص عواقب اقدامات‌شان هشدار داد.

روز جمعه دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، در جریان این نشست، حکومت به گفته وی «جنایتکار» دمشق را عامل خشونت‌های سوریه دانست و گفت: «در نهایت روزی می‌رسد که این حکومت مخوف به خاطر اعمال خود حساب پس خواهد داد.»

پس از پایان نشست رهبران این اتحادیه، نیکلا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه، نیز از تعطیل شدن سفارت کشورش در سوریه خبر داد.

وی در این خصوص گفت: «آن‌چه در سوریه رخ می‌دهد افتضاح است. بیش از هشت هزار نفر، از جمله صدها کودک، کشته شده‌اند و خطر آن وجود دارد که شهر حمص از روی نقشه محو شود. این مطلقا غیر قابل قبول است.»

نزدیک به یک ماه است که شهر حمص صحنه تیراندازی و بمباران است و این حملات به‌ویژه در روزهای گذشته در منطقه بابا عمرو حمص شدت گرفته است. روز گذشته مخالفان بشار اسد از «خروج تاکتیکی» از این شهر خبر دادند.

در همین حال نهاد حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد که گزارش‌هایی در خصوص اعدام «۱۷ تن» در بابا عمرو و به دست نیروهای نظامی دریافت کرده است.

امدادگران صلیب سرخ جهانی که پیشتر خواستار رساندن کمک‌های بشردوستانه به شهروندان محله بابا عمرو بودند، روز جمعه وارد این شهر شده‌اند. شورای امنیت پیشتر از سوریه خواسته بود تا امکان دسترسی امدادگران به مناطق بحران‌زده را فراهم کند.

اتحادیه اروپا: تحریم‌ها علیه سوریه ادامه خواهد یافت

بر اساس پیش‌نویس بیانیه اتحادیه اروپا که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار گرفته است، سران ۲۷ کشور اروپایی تأکید کرده‌اند که تا زمانی که حکومت سوریه به خشونت‌ها در کشور ادامه می‌دهد، دمشق را تحت فشار قرار خواهند داد.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا هفته گذشته و در دوازدهمین دور از تحریم‌های این اتحادیه علیه حکومت بشار اسد، از جمله تحریم‌های تازه‌ای را متوجه بانک مرکزی این کشور کرده و برای هفت وزیر سوری نیز ممنوعیت سفر ایجاد کردند.

در حال حاضر حدود ۱۵۰ شخصیت حقیقی و حقوقی سوریه نیز در فهرست سیاه این اتحادیه قرار دارند.

روز جمعه همچنین سران اتحادیه اروپا در پیش‌نویس بیانیه خود از اعضای شورای امنیت، به ویژه روسیه و چین درخواست کردند تا با همکاری با یکدیگری به ناآرامی‌ها در سوریه پایان دهند.

روسیه و چین که مخالف مداخله نظامی خارجی در سوریه هستند، تاکنون دو بار قطعنامه شورای امنیت علیه دمشق را وتو کرده‌اند.

علی‌رغم این مخالفت‌ها ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه، بعدازظهر پنج‌شنبه اعلام کرد که هیچ رابطه خاصی با سوریه ندارد و خواستار آتش‌بس در این کشور شد.

آقای پوتین گفت که در جریان «درگیری‌های مسلحانه داخلی» در سوریه طرف هیچ‌کس را نگرفته است و افزود: «هدف ما کمک به مقام‌های سوریه یا مخالفان مسلح نیست. ما به دنبال آشتی هستیم... هدف ما این است که طرفین را پای میز مذاکره بنشانیم تا بر اساس شرایط مورد قبول هر دو طرف، آتش‌بس اعلام شود و تلفات پایان یابد.»

سازمان ملل متحد نهم اسفند‌ماه اعلام کرد که در ۱۱ ماه گذشته بيش از هفت هزار و ۵۰۰ تن از شهروندان سوريه بر اثر خشونت های دولت حاکم کشته شده‌اند و تأکید کرده است که روزانه «یکصد تن» از شهروندان سوریه، از جمله زنان و کودکان قربانی این ناآرامی‌ها می‌شوند.
XS
SM
MD
LG