لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۰

ابراز نگرانی عمیق مجمع عمومی سازمان ملل از «نقض حقوق بشر» در ایران


مجمع عمومی سازمان ملل روز سه شنبه قطعنامه محکومیت «نقض حقوق بشر در ایران» را به تصویب رساند و با اشاره به مواردی نظیر «شکنجه»، «مجازات‌های بیرحمانه»، «صدور حکم اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال» و «نابرابری فراگیر جنسیتی» در ایران، نسبت به نقض «مداوم» این حقوق در ایران «عمیقاً» ابراز نگرانی کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل با صدور این قطعنامه که روز سه‌شنبه،۳۰ آذر، با ۷۸ رأی موافق، ۴۵ رأی مخالف و ۵۹ رأی ممتنع به تصویب این مجمع رسید، نگرانی «عمیق» خود را نسبت به «نقض مداوم و مکرر حقوق بشر در ایران» از جمله «شکنجه، رفتارها و مجازات‌های بیرحمانه، غیر انسانی و اهانت آمیز، نظیر شلاق و قطع عضو» ابراز کرد.

مجمع عمومی همچنین از «اعدام در ملأ عام»، «افزایش چشمگیر اجرای احکام اعدام فاقد اقدامات ایمنی شناخته شده جهانی» و علاوه بر آن صدور حکم اعدام برای افراد کمتر از ۱۸ سال در جمهوری اسلامی انتقاد کرد.

در این قطعنامه که پیش‌نویس آن پیشتر در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسیده بود، همچنین به «نابرابری فراگیر جنسیتی و اعمال خشونت علیه زنان» در ایران اشاره شده و مجمع عمومی سازمان ملل نسبت به «سرکوب مداوم مدافعان حقوق زنان، بازداشت‌ها، سرکوب اعتراضات و محکوم شدن زنانی که با برگزاری اجتماعات صلح‌آمیز حقوق خود را مطالبه می‌کنند» ابراز نگرانی کرده است.

اعضای این مجمع در قطعنامه مزبور «محدودیت شدید آزادی فکر و آزادی مذهب در ایران» را نیز خاطرنشان کرده‌ و همچنین اعتراض خود را نسبت به «بازداشت‌های مستبدانه» و حبس‌های طولانی مدت ابراز کرده‌اند.

پیش‌نویس قطعنامه نقض حقوق بشر در ایران ۲۸ آبان‌ماه سال جاری در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۸۰ رأی موافق در برابر ۴۴ رأی مخالف و ۵۷ رأی ممتنع به تصویب رسید و آمریکا و کانادا از این اقدام استقبال کردند.

در آن زمان، محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر اسلامی و مشاور رئیس قوه قضائیه، که به هنگام تصویب این قطعنامه در مقر سازمان ملل متحد حضور داشت، نسبت به این اقدام کمیته انتقاد کرده و «آمریکا» را عامل اصلی حمایت از این قطعنامه دانست.

منوچهر متکی، وزیر پیشین امور خارجه ایران نیز پس از تصویب پیش نویس قطعنامه یاد شده، از این اقدام سازمان ملل انتقاد کرد و طرح مسئله حقوق بشر را «ترفند سیاسی» دانست.
XS
SM
MD
LG