لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹

اعزام هیئتی از سازمان ملل به سوریه برای بررسی وضعیت حقوق بشر


یک مقام سازمان ملل هفته گذشته اعلام کرد که در پنج ماه گذشته بیش لز دو هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.
یک مقام سازمان ملل هفته گذشته اعلام کرد که در پنج ماه گذشته بیش لز دو هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.
شورای حقوق بشر سازمان ملل پس از انتشار گزارشی در مورد سرکوب‌ها و خشونت‌های دولتی در سوریه اعلام کرد که این سازمان ظرف دو روز آینده هیئتی را برای بررسی وضعیت حقوق بشر به سوریه اعزام خواهد کرد.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، والری آموس، مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل، روز پنج‌شنبه ضمن ابراز نگرانی از وضعیت حقوق بشر در سوریه، تأکید کرد که سازمان ملل قصد دارد وضعیت سوریه را از نزدیک بررسی کرده و تحقیقات خود را بر مکان‌هایی متمرکز کند که وقوع درگیری در آن‌‌ها گزارش شده است.

خانم آموس همچنین خاطرنشان کرد که دولت سوریه ضمانت کرده است که سازمان ملل می‌تواند به تمامی نقاط سوریه دسترسی کامل داشته باشد.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در ماه مه میلادی به دبیرکل سازمان ملل اطمینان خاطر داده بود که تیم حقوق بشری سازمان ملل می‌تواند به تمامی شهرهای ناآرام سوریه سفر کند، اگرچه امکان این دسترسی تاکنون از سوی دمشق فراهم نشده است.

به گفته والری آموس، تیم تحقیقاتی سازمان ملل سه تا چهار روز در سوریه خواهند بود و پیش‌بینی می‌شود که نمایندگان «هلال احمر» سوریه این گروه را همراهی کنند.

تصمیم برای ارسال تیمی از سوی سازمان ملل به سوریه پس از آن گرفته شد که این سازمان در گزارشی با تأکید بر تداوم کشتار و سرکوب حکومتی در سوریه، از وضعیت ناگوار حقوق بشر در این کشور ابراز نگرانی کرد.

در این گزارش که سوریه آن را «نادرست» و کذب خوانده تأکید شده است که نیروهای نظامی و امنیتی سوریه «به قصد کشتار» به سوی معترضان شلیک می‌کنند.

در گزارش مزبور همچنین آمده است که اقدامات سوریه می‌تواند اقدام علیه بشریت تلقی شود و از شورای امنیت خواسته شده است تا برای جلوگیری از سرکوب‌‌های سوریه اقداماتی صورت دهد.

به دنبال ارائه این گزارش به شورای امنیت، نمایندگان بریتانیا، فرانسه، آلمان، پرتغال و فرانسه در شورای امنیت اعلام کردند که در واکنش به سرکوب مرگبار معترضان سوری، در حال تهیه قطعنامه‌ای تحریمی علیه رژیم سوریه‌ هستند.

ایالات متحده و اسپانیا نیز حمایت خود را از این اقدام اعلام کرده‌اند.

تا این ‌لحظه برزیل، هند و آفریقای جنوبی با تنظیم این قطعنامه مخالفت کرده‌اند و، به گزارش خبرگزاری فرانسه، احتمال می‌رود که روسیه و چین نیز این تصمیم را وتو کنند.

در کنار ابراز نگرانی‌های سازمان ملل، آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا خواستار برکناری بشار اسد از قدرت شده‌اند و سوئیس نیز سفیر خود را از سوریه فراخوانده است.

یک مقام سازمان ملل هفته گذشته اعلام کرد در جریان سرکوب اعتراضات در سوریه بیش از دو هزار تن جان باخته‌اند.
XS
SM
MD
LG