لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۶

آغاز مذاکرات هیات بلندپایه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران


هرمن نکرتس (سرپرست هیات آژانس که به ایران سفر کرده‌ است) در فرودگاه وین و پیش از راهی شدن به سمت تهران- ۸ بهمن‌ماه
هرمن نکرتس (سرپرست هیات آژانس که به ایران سفر کرده‌ است) در فرودگاه وین و پیش از راهی شدن به سمت تهران- ۸ بهمن‌ماه
هیات بلند‌پایه کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه وارد تهران شد و مذاکرات سه روز خود را با مقام های ایران آغاز کرد. این هیات ابراز امیدواری کرده است که ایران در جریان این سفر سه روزه تمامی نگرانی‌های آژانس را مد نظر قرار دهد.

هیات عالی‌رتبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بامداد یکشنبه به سرپرستی هرمن نِکِرتس، معاون آژانس در امور تدابیر حفاظتی، وارد فرودگاه امام خمینی تهران شد.

رافائل گروسی، مشاور یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس و دو کارشناس ارشد تسلیحات از جمله افراد تشکیل دهنده این هیات هستند.

هرمن نکرتس، پیش از ترک فرودگاه وین ابراز امیدواری کرده بود که ایران تمامی نگرانی‌های آژانس را مد نظر قرار دهد و افزوده بود: «مشتاق آغاز گفت‌و‌گو هستیم.»

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا در گزارشی نوشته است: گفته می‌شود هیات عالی‌رتبه آژانس احتمالا در طول سه روز حضور خود در ایران از سایت هسته‌ای فردو در نزدیکی قم نیز بازدید خواهد کرد.

تجمع عده‌ای در فرودگاه امام خمینی در بدو ورود کارشناسان آژانس به تهران- ۹ بهمن‌ماه
تجمع عده‌ای در فرودگاه امام خمینی در بدو ورود کارشناسان آژانس به تهران- ۹ بهمن‌ماه
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داده است: این کارشناسان تلاش خواهند کرد که در طول این سفر با دانشمندان کلیدی ایران که آژانس ظن آن می‌برد که مشغول پیگیری برنامه‌ای برای تولید سلاح هسته‌ای هستند، دیدار داشته باشند.

خبرگزاری مهر نیز از علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، نقل و قول کرده که در خصوص سفر این هیات به تهران گفته است: «هیاتی بلندپایه از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد ایران شدند و مقدمات لازم فراهم شده. ما نسبت به مأموریت و نتایج کار این هیات بسیار خوش‌بین‌هستیم و هماهنگی‌های لازم به وجود آمده است.»

آقای صالحی که برای شرکت در اجلاس سران آفریقا در اتیوپی حضور دارد در ادامه خاطر نشان کرد: «در این سفر... هیات سوالاتی دارند که به آن سوالات پاسخ لازم داده خواهد شد.»

خبرگزاری فارس گزارش کرده است که ورود کارشناسان آژانس به تهران با تجمع تعدادی از «دانشجویان تهرانی» در فرودگاه امام خمینی همراه بوده است که عکس «دانشمندان هسته‌ای» ترور شده در چند وقت اخیر را در دست داشته و شعار‌هایی در حمایت از انرژی هسته‌ای ایران سر می‌دادند.

آمریکا و غرب بر این باورند که ماجراجویی‌های هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است و لذا خواهان توقف فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی هستند.

با این حال ایران همواره تأکید کرده است که برنامه هسته‌ایش کاملا صلح‌آمیز است.

تهران در سه سال گذشته از گفت‌و‌گو در مورد ا حتمال وجود بعد نظامی فعالیت‌های هسته‌ای خود سر باز زده و تأکید کرده است که ظن و گمان‌های غرب بر پایه اسناد «ساختگی» است.

صالحی: به زودی در مورد مذاکره با ۵+۱ به اشتون نامه می‌دهیم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز یکشنبه در عین ابراز خوش‌بینی در مورد دیدار هیات آژانس از ایران، از آمادگی تهران برای مذاکره با ۵+۱ خبر داد و گفت که به زودی سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در نامه‌ای به کاترین اشتون، زمان و مکان این مذاکرات را اعلام خواهد کرد.

کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ۲۹ مهرماه، در نامه‌ای به سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، گفته بود اگر تهران به صورت جدی آماده ورود به «مذاکرات مفید» هسته‌ای است، قدرت‌های جهانی آماده‌اند ظرف چند هفته به پای میز مذاکره بیایند.

از آن زمان تاکنون گروه ۵+۱ و خانم اشتون در انتظار پاسخ ایران به این نامه هستند.

علی اکبر صالحی روز یکشنبه با بیان این‌که سعید جلیلی تا کنون به تمام نامه‌های خانم اشتون پاسخ داده است، گفت: نامه‌ای که «در روزهای آینده» از سوی سعید جلیلی برای خانم اشتون ارسال خواهد شد، حاوی زمان و مکان مورد نظر ایران برای آغاز مذاکرات است.

وی با اعلام اینکه به نظر می‌رسد طرف مقابل مذاکره علاقمند به «برون‌رفت» از وضعیت کنونی است، پیش‌بینی کرد که نشست آینده با گروه ۵+۱ نشست «موفقی» باشد.

آخرین دور از مذاکرات ایران با گروه ۵+۱ حدود یک سال پیش بدون حصول نتیجه‌ای پایان یافت و دو طرف حتی حاضر به انجام مصاحبه مطبوعاتی مشترک نشدند.
XS
SM
MD
LG