لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

سازمان ملل: افزایش ۱۵ درصدی تلفات غیر‌نظامیان در افغانستان


استافان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان در کنفرانس خبری در کابل- ۲۳ تیرماه
استافان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان در کنفرانس خبری در کابل- ۲۳ تیرماه
آمار ارائه شده از سوی سازمان ملل، از افزایش ۱۵ درصدی شمار تلفات غیرنظامیان در افغانستان در شش ماه نخست سال ۲۰۱۱ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حکایت دارد.

به گزارش رویترز، استافان دی‌ میستورا دبیر «هیئت امدادرسانی سازمان ملل متحد در افغانستان» و نماینده ویژه سازمان ملل در این کشور، روز پنجشنبه ضمن ارائه این گزارش در کابل، گفت که در شش ماه نخست سال جاری در کل ۱۴۶۲ غیر نظامی افغان در اثر انفجار، تیر‌اندازی و حملات هوایی جان خود را از دست داده‌اند.

در حالی که سازمان ملل متحد در گزارش خود از کشته شدن ۱۴۶۲ شهروند افغان در شش ماه گذشته خبر داده، خبرگزاری رویترز نیز روز پنجشنبه با ارائه آماری، شمار کشته شدگان نیروهای ناتو را از زمان آغاز جنگ افغانستان در سال ۲۰۰۱ تا کنون، ۲۵۸۹ تن اعلام کرده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، اکثر کشته شدگان غیر نظامی شش ماه گذشته، قربانی عملیات شبه‌نظامیان بوده‌اند و شبه‌نظامیان طالبان مسئول کشته شدن ۸۰ درصد از غیرنظامیان در این مدت بوده‌اند.

گزارش مزبور همچنین اشاره دارد که شمار تلفات در میان غیر نظامیان بر اثر عملیات نیروهای ناتو و پلیس افغانستان نسبت به سال گذشته ۹ درصد کاهش یافته است و آنگونه که سازمان ملل می‌گوید، در شش‌ماه نخست سال جاری ناتو و پلیس افغانستان مسئول کشته شدن ۱۴ درصد از کل غیرنظامیان جان باخته بوده‌اند.

اگرچه بر اساس این گزارش در مجموع شمار تلفات ناشی از عملیات نیروهای ناتو و پلیس افغانستان کاهش یافته، در این شش ماه، حملات هوایی نیروهای آمریکایی و افغانستان نسبت به سال گذشته قربانی بیشتری گرفته است.

این گزارش می‌گوید شمار کشته‌شدگان ناشی از حملات هوایی نیروهای ائتلاف بین‌المللی و آمریکا در افغانستان، ایساف، در این شش ماه ۱۴ درصد افزایش یافته و به ۷۹ شهروند رسیده است.

اما بیشترین درصد افزایش شمار کشته‌شدگان در میان تاکتیک‌های مختلف کشتار در این مدت، متعلق به حملات انتحاری بوده است.

بر اساس این آمار اگرچه تعداد حملات انتحاری در شش ماه نخست سال ۲۰۱۱ نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نکرده، پیچیدگی این عملیات موجب شده که این عملیات در سال جاری قربانی بیشتری بگیرد.

استافان دی میستورا، روز پنجشنبه در کنفرانس خبری در کابل، اظهار کرد که این هیئت با طالبان در تماس بوده‌ و از آن‌ها خواسته‌اند تا عملیاتشان را متوجه غیر‌نظامیان نکنند.

وی با این‌ حال توضیح نداد که واکنش طالبان به این درخواست چه بوده است.

«هیئت امدادرسانی سازمان ملل متحد در افغانستان» واگذاری برقراری امنیت در برخی مناطق افغانستان به نیروهای داخلی را از دلایل افزایش شمار تلفات در شش ماه گذشته دانسته است.

در حال حاضر ۱۳۲ هزار نیروی ناتو در افغانستان خدمت می‌کنند و ایالات متحده متعهد شده است که تا پایان سال ۲۰۱۴ نظارت بر امنیت افغانستان را به طور کامل به نیروهای افغان واگذار کند.
XS
SM
MD
LG