لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۶

انتقاد واشینگتن از مسدود شدن سایت سفارت مجازی آمریکا در ایران


صفحه اول نسخه فارسی سایت مجازی آمریکا برای ایران
صفحه اول نسخه فارسی سایت مجازی آمریکا برای ایران
به دنبال فیلتر شدن وب‌سایت سفارت مجازی آمریکا در ایران، ایالات متحده با انتقاد از این اقدام حکومت ایران، آن را نشانه عدم اعتماد جمهوری اسلامی به مردمش دانست. در عین حال انتقادهای مسئولان ایران به تأسیس سفارتخانه مجازی همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاخ سفید روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که جمهوری اسلامی با فیلتر کردن وب‌سایت سفارت مجازی آمریکا برای مردم ایران، بار دیگر نشان داد که خواستار آن است که «پرده‌ الکترونیکی از نظارت و سانسور به دور مردم ایران بکشد».

در این بیانیه با تأکید بر این‌که فناوری‌های قرن ۲۱ به مردم جهان بیش از پیش قدرت می‌بخشد آمده است که «تلاش سیستماتیک» دولت ایران برای مسدود کردن اطلاعات و کنترل داده‌های سمعی و بصری مردم ایران «محکوم به فناست».

وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که برای «ارتباط بهتر با مردم ایران» یک سفارتخانه مجازی بر روی اینترنت راه‌‌اندازی کرده است.

ساعاتی پس از راه‌اندازی این سفارت مجازی، گزارش‌ها از ایران حاکی از آن بود که مقام‌های ایران دسترسی به آن را ممنوع کرده و این سایت را فیلتر کرده‌اند.

کاخ سفید روز چهارشنبه در بیانیه‌ خود با تحسین «تمدن کهن و عظیم» ایران، تأکید کرد که همچنان خواهان آن است که بر اساس «منافع و احترام متقابل» با مردم ایران ارتباط و گفت‌و‌گو داشته باشد.

به دنبال آغاز به کار سفارت مجازی آمریکا برای مردم ایران، مقامات مختلف ایران این اقدام واشینگتن را مورد انتقاد قرار دادند.

در آخرین واکنش‌ها سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایجاد سفارت مجازی را «اعتراف آمریکا به اشتباه بودن قطع روابط با ایران» دانست.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، رامین مهمانپرست، روز پنج‌شنبه در این خصوص گفت: «توسل دولت آمریکا به این اقدام، قبل از هر چیز در واقع اعتراف به اشتباه بزرگ دولت آمریکا در قطع روابط دو ملت و پشت نمودن به ملت ایران است، اما ابتکارات مجازی جبران‌کننده این اشتباه یا آن‌گونه که اعلام شده انتقال‌دهنده پیام آمریکا به مردم ایران نخواهد بود.»

آقای مهمانپرست با اشاره به تحریم‌ها علیه ایران و همچنین متهم کردن آمریکا به «حمایت» از مجاهدین، «مقابله همه‌جانبه» با پیشرفت‌های تکنولوژیک دانشمندان ایرانی و «ایراد اتهامات بی‌اساس و سایر اقدامات مخرب علیه ملت ایران» تاکید کرد که ایران در سه دهه گذشته از طریق این اقدامات «پیام دولت آمریکا» را دریافت کرده است.

در عین حال، محمد کرمی‌راد، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز راه‌اندازی این سفارتخانه مجازی را «جنگ روانی علیه ایران» دانست و گفت عدم استقبال مردم از این سایت، آمریکا را ناامید خواهد کرد. وی افزود این طرح نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

سفارتخانه مجازی آمریکا برای مردم ایران بیش از سه دهه پس از حمله به سفارت آمريکا در تهران و قطع کامل روابط ديپلماتيک مستقيم ميان دو کشور به دو زبان فارسی و انگلیسی، برای انجام امور مربوطه ایرانیان راه‌اندازی شده است.
XS
SM
MD
LG