لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۸

نیویورک‌تایمز: طرح تعلیق صدها میلیون دلار کمک نظامی آمریکا به پاکستان


سربازهای پاکستانی مستقر در وزیرستان شمالی و در نزدیکی مرز افغانستان
سربازهای پاکستانی مستقر در وزیرستان شمالی و در نزدیکی مرز افغانستان
گزار‌ش‌ها حاکی از آن است که به دنبال بالا گرفتن تنش‌ میان آمریکا و پاکستان بر سر نحوه مقابله با تروریسم و القاعده، دولت آمریکا قصد دارد صدها میلیون‌ دلار از کمک‌های نظامی خود به ارتش پاکستان را به حالت تعلیق درآورد.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از تعدادی از مقامات ارشد ایالات متحده گزارش کرده است که دولت آمریکا قصد دارد حدود ۸۰۰ میلیون دلار از کمک‌های مالی و نظامی خود به پاکستان را متوقف کند. با توجه به اینکه سطح کمک‌های نظامی آمریکا به پاکستان سالانه حدود دو میلیارد دلار ارزیابی شده، این مبلغ برابر خواهد بود بیش از یک سوم کل کمک‌های نظامی آمریکا به پاکستان.

به گفته شش تن از مقامات کنگره، پنتاگون و دیگر مقامات رسمی، ۳۰۰ میلیون دلار از این مبلغ به پوشش هزینه استقرار بیش از صد هزار سرباز در کنار مرز افغانستان برای مقابله با تروریسم اختصاص دارد و صدها‌ میلیون دلار نیز صرف کمک‌های آموزشی و نظامی می‌شده است.

این گزارش دلیل این تصمیم آمریکا را تنش‌های اخیر پیش آمده میان دولت‌های آمریکا و پاکستان و شک و شبهه آمریکا در خصوص میزان تعهد پاکستان به مقابله با تروریسم دانسته است.

مقامات آمریکایی در چند وقت اخیر بارها پاکستان را به کم کاری در خصوص مقابله با تروریسم متهم کرده و حتی در مواردی مدعی شده‌اند که برخی از لایه‌های ارتش پاکستان با القاعده در ارتباط هستند.

به نوشته نیویورک‌تایمز، یکی از دلایل اصلی قطع مقداری از کمک‌های نظامی آمریکا با این هدف صورت گرفته تا ارتش پاکستان بر سر کمک‌های نظامی آمریکا و به گفته این روزنامه «حمایت پنهانی از طالبان» دست به انتخاب بزند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نیز به تازگی اعلام کرد که ایالات متحده تنها زمانی به ادامه کمک‌های نظامی به پاکستان تمایل خواهد داشت که طرف پاکستانی در مقابله با تروریسم گام‌های اساسی بردارد.

از سوی دیگر، در هفته‌های اخیر دولت پاکستان دستور داده است تا بیش از ۱۰۰ تن از نیروهای نظامی ارتش ویژه آمریکا که برای آموزش نیروهای پاکستان به این کشور آمده بودند از خاک پاکستان خارج شوند که متعاقب آن آمریکا نیز برخی از کمک‌های نظامی خود از جمله اسلحه، مهمات، نیروهای زرهی و لوازم خنثی‌کننده بمب را از پاکستان پس گرفت.

همچنین به گفته دو تن از مقامات پنتاگون، با توجه به خودداری پاکستان از صدور ویزا برای پرسنل آمریکایی، برخی از تجهیزات دیگر نیز نظیر رادیو، عینک‌های دید در شب و لوازم یدکی هلیکوپتر نیز که باید از سوی این پرسنل راه‌اندازی شوند، به پاکستان ارسال نشده‌اند.

همزمان نیویورک تایمز می‌افزاید که مقامات پاکستانی همچنان از نحوه عملکرد آمریکا در قضیه کشتن اسامه بن‌لادن، که بدون دادن اطلاع قبلی به مقامات پاکستان از سوی نیروهای آمریکایی انجام شد خشمگین هستند.

علاوه بر این به گزارش این روزنامه خشم مردم پاکستان و همچنین برخی از فرماندهان رده متوسط پاکستان از به گفته آن‌ها همراهی و مدارای بیش از اندازه برخی از رهبران نظامی پاکستان، از جمله رئیس ستاد کل ارتش پاکستان، با آمریکایی‌ها نیز بر بالا‌گرفتن تنش‌ها میان آمریکا و پاکستان دامن زده است.

تصمیم آمریکا مبنی بر قطع ۸۰۰ میلیون دلار از کمک‌های نظامی خود به پاکستان پس از آن گرفته شد که کنگره آمریکا هفته گذشته بر سر قطع مقداری از بودجه تعیین شده از سوی آمریکا برای آموزش نیروهای پاکستان در سال آینده به بحث نشستند.

کنگره آمریکا تصویب کرد مادامی که مقامات وزارت امور خارجه و دفاع آمریکا گزارش مفصلی در مورد محل و نحوه استفاده این بودجه به کنگره ارائه نکنند، ۲۵ درصد از این بودجه ۱.۱ میلیارد دلاری باید قطع شود.

مقامات ارشد آمریکا اعلام کرده‌اند، اگرچه در حال حاضر تصمیم بر قطع ۸۰۰ میلیون دلار کمک نظامی به پاکستان است، در صورتی که پاکستان در مقابله با تروریسم شدت عمل بیشتری به خرج دهد، این مبلغ بار دیگر به کمک‌های نظامی ارسالی به آمریکا اضافه خواهد شد.

همچنین این مقامات تأکید کرده‌اند که قطع کمک‌های نظامی شامل نیاز‌های غیر نظامی و همچنین نیازهای نظامی ضروری پاکستان، از جمله جنگنده‌های اف- ۱۶ نمی‌شود.

به گزارش نیویورک تایمز این تصمیم آمریکا به مقامات بالای ارتش ابلاغ شده و هنوز دولت و ارتش پاکستان این مسئله را به اطلاع عموم نرسانده‌اند. ارتش پاکستان، تصمیم اخیر آمریکا را وسیله‌ای برای «اعمال نفوذ» دانسته است.

آنگونه که نیویورک تایمز گزارش کرده است اگرچه قطع صدها میلیون دلار کمک نظامی آمریکا به پاکستان تأثیر مستقیمی بر فعالیت‌های مقابله با تروریسم در پاکستان خواهد داشت، کسر این مبلغ در نهایت بر کل بودجه در اختیار ارتش پاکستان که مبلغ آن به طور دقیق مشخص نیست، تأثیر اندکی می‌گذارد.

کشته شدن دستکم ۹۳ تن در درگیری‌های قومی کراچی

در این میان روز شنبه و پس از پنج روز درگیری میان گروه‌های قومی در کراچی پاکستان که دستکم ۹۳ کشته بر جای گذاشته، مقامات رسمی پاکستان روز شنبه اعلام کردند که نیروهای نظامی پاکستان کنترل کراچی را به دست گرفته‌اند.

به گزارش آسوشیتد پرس، مقامات پاکستان اعلام کرده‌اند که پلیس تا این‌ لحظه بیش از ۱۵۰ مظنون را دستگیر کرده و کنترل شهر را به طور کامل به دست گرفته است.

درگیری‌ها در کراچی از پنج روز پیش میان حزب «جنبش متحده قومی» و «حزب ملی عوامی»، چندی پس از آن درگرفت که حزب «جنبش متحده قومی» اعلام کرد که از دولت ائتلافی پاکستان به رهبری «حزب مردم پاکستان» کنار می‌کشد و به اوپوزیسیون می پیوندد.

بنا بر گزارش‌ها با شدت گرفتن درگیری‌های میان این دو گروه قومی، به افراد و سایر نیروهای نظامی مستقر در کراچی دستور گشودن آتش داده شده بود و روز جمعه نیز دولت پاکستان هزار نیروی کمکی به کراچی اعزام کرد.

همچنین در جریان درگیری‌های شدید، «جنبش متحده قومی» به مناسبت کشتارهای روز‌های گذشته، روز جمعه عزای عمومی اعلام کرد که به دنبال آن سراسر بندر ۱۸ میلیونی کراچی به حال تعطیل در آمد.

«جنبش متحده قومی» به عنوان حزب نماینده اکثریت اردوزبان و مهاجران هندی‌تبار شهر کراچی به شمار می‌آید و «حزب ملی عوامی» که از افراد قوم پشتون تشکیل شده، بزرگترین گروه مخالف «جنبش متحده قومی» است.

شهر کراچی با حدود ۱۸ میلیون نفر جمعیت بزرگترین شهر پاکستان به شمار می‌رود. این شهر سابقه‌ای طولانی در خشونت‌های قومی، دینی و فرقه‌ای دارد و در سال‌های اخیر شاهد قتل‌های فرقه‌ای، بزهکاری و آدم‌ربایی در سطح گسترده بوده‌ است.
XS
SM
MD
LG